ارائه مدلی برای ارتقا کیفیت و مهارت حسابرس از دیدگاه حرفه وکارفرما

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران،

2 دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران،

3 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران،

چکیده

هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای ارتقای کیفیت حسابرس از دیدگاه حرفه وکارفرمایان با استفاده از روش معادلات ساختاری می‌باشد. در راستای دستیابی به این هدف، پس از مطالعه ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، 33 متغیر مربوط به مهارت تاثیرگذار بر ارتقای کیفیت حسابرس پس از انطباق با شرایط محیطی ایران، شناسایی و به 6 مؤلفه اصلی تقسیم شد که از طریق پرسشنامه در اختیار اعضای جامعه حسابداران رسمی و مدیران مالی شرکت‌های نمونه قرارگرفت. نتایج حاصل از تحلیل 300 پرسشنامه (142 پرسشنامه از اعضای حرفه و 158 پرسشنامه از مدیران مالی) نشان می‌دهد که از دیدگاه شاغلین در حرفه، مهارت‌های اساسی حسابرسی که شامل (مهارت‌های تخصصی و دفترداری، مهارت‌های نرم افزاری حسابداری، رعایت دستورالعمل‌های جامعه، پیروی از برنامه حسابرسی، ریسک‌پذیری و مدیریت پروژه) می‌باشند، از جمله مهمترین مهارت‌هایی هستند که متقاضیان ورود به حرفه (حسابداران رسمی) باید آن‌ها را فرا گیرند. همچنین از منظر کارفرمایان حسابرسی نیز مهارت های اساسی حسابرسی، مهارت‌های تحلیلی، شخصیتی، ارتباطی، افزایش قابلیت‌ها و رهبری به ترتیب دارای اهمیت بیشتری برای ورود به حرفه (حسابداران رسمی) هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the model to development skills and quality of work of an Auditor from the profession and employer’s point of view

نویسندگان [English]

  • esfandiar malekian 1
  • yahya kamyabi 2
  • hadi ebrahimi majd 3
1 professor, Department of Accounting, Mazandaran University, Mazandaran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Accounting, Mazandaran University, Mazandaran, Iran.
3 Ph.D. Student, Department of Accounting, Mazandaran University, Mazandaran, Iran.
چکیده [English]

The goal of this research is to define a model to improve the quality of work of auditors from the professional perspective of employers using fundamental equations. In order to meet this goal, after the study of literary of the case and also the research background, 33 indicators that were adapted to the environmental features of Iran, were defined as skill related parameters to improve the quality of auditor’s work. These indicators were grouped to 6 main divisions, and then were given to a community of auditors and financial managers from best known companies as a questionnaire. The results from 300 individuals (142 auditors and 158 financial managers) shows that from a professional perspective, skills like bookkeeping, professional software skills, social awareness, auditing schedule conformity, risk taking and project management are the most crucial skills needed to be mastered by the employees. From the point of view of an auditing employer, the most important skills are analytical, personal, communicational and leadership skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditor Quality
  • Auditor Skill
  • Profession
  • Employer
احمدی، فایق. (1393). ترکیب اعضا، برگزاری جلسات و تحصیلات در کمیته‌های حسابرسی. حسابدار رسمی، 28: 79-74.
باقیان، فاطمه.، حجازی، رضوان.، امام وردی، قدرت الله. (1399). ارائه مدل کیفیت حسابرسی بر اساس رویکرد رفتاری. دانش حسابرسی، 79: 200-178.
ثقفی، علی. (1381). آموزش حسابداری در ایران: گذشته، حال و آینده. حسابرس، 95: 32-21.
حساس یگانه، یحیی.، مقصودی، امید. (1389). تأثیر آیین رفتار حرفه­ای و تجربه بر کیفیت قضاوت حسابرسی. حسابدار رسمی، 9: 57-49.
خانی، عبدالله.، طیبی، جمیله. (1394). تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی. دانش حسابداری، 23(6): 98-77.
داوری، علی.، رضازاده، آرش. (1394). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS . انتشارات جهاددانشگاهی.
دیانتی دیلمی، زهرا.، سلطانی، اصغر.، عمرانی، حامد. (1397). تدوین برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته حسابداری قضایی(دادگاهی) و ضد تقلب.  حسابداری ارزشی و رفتاری،۳ : 100- 41.
رهنمای رودپشتی، فریدون.، وکیلی­فرد، حمید رضا. (1388). تعیین اولویت­ها و نیازهای آموزشی محتوای دروس حسابداری از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین در حرفه و ارایه الگویی مؤثر. تحقیقات حسابداری، (8)4: 97-78.
صفری گرایلی، مهدی.، رضائی پیته‌نوئی، یاسر. (1395). ارائه الگویی برای شناسایی و رتبه‌بندی مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموختگان حسابداری. حسابداری مالی، 32: 105-83.
صفرزاده، محمد حسین.، هوشمند کاشانی، عباس. (1399). ویژگیهای حسابرس، گرایشهای حرفه ای و تجاری و تاثیر آنها بر کیفیت حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 68: 165-145.
مجتهد زاده، ویدا.، علوی طبری، سید حسین.، مرادی پر، فاطمه. (1389). دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری، دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری. دانش حسابداری،1 (1): 87-73.
محامی، ناصر. (1399). آزمون سالانه حسابدار رسمی و بی تفاوتی جامعه حرفه ای. دنیای اقتصاد، 17 اسفند.
نمازی، محمد.، بایزدی، انور.، جبارزاده کنگرلویی، سعید. (1389). بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 9(2): 22-4.
Ahadiat, N. & Martin, R. M. (2015). Attributes, Preparations, and Skills Accounting Professionals Seek in College Graduates for Entry-Level Positions vs. Promotion. Journal of Business and Accounting, 8(1): 179–190.
Ahmadi, f. (2014). Membership, Meetings and Education in Audit Committees. Official Accountant, 28: 79-74. (In Persian)
American Accounting Association. (1976). Report of the committee on Accounting in developing countries. Accounting Review :198-212.
Baghian, Fateme, Hejazi, Rezvan, Emamverdi, Ghodratolah. Provide an Audit Quality Model Based on a Behavioral Approach. (2021). Journal of Auditing Knowledge, 79: 178-200. (In Persian)
Che Ku, H., & Che Ku, K. (2014). Accounting education change: Improving the quality of accounting graduates. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 4(6): 1-7.
Davari, a; Rezazade, a. (2013). Structural Equation Modeling with PLS Software. Jihad-e-Daneshgahi Publishing. (In Persian)
Edgard. B. (2011). How Relevant Do Accountants Consider Knowledge, skills and Instructional Methods Acquired during College and required by the profession? A Cross – Country Analysis. Journal of Accounting Education, 14(3): 149-169.
Graham, J. (2010). Communication skills required by accounting graduates: practitioner and academic perceptions. Accounting Education, 6(2): 93–107.
Hasas yegane, y; Magsodi, o. (2009). Effect of Professionalism and Experience on Audit Judgments Quality. Official Accountant, 9: 57-49. (In Persian)
Hussein, A. (2017). Importance of Generic Skills in Accounting Education: Evidence from Egypt. International Journal of Accounting and Financial Reporting, 7 (2): 16-35.
Khani, a. & Tayebi, j. (2013). Determining and prioritizing accounting training skills based on the hierarchical analysis model. Accounting Knowledge, 23(6): 77-98. (In Persian)
Kleckner, R. A. 1985. The deregulation of public accounting. Accounting Education: 157-162.
Klibi, M.F. & Oussii, A. (2013). Skills and Attributes Needed for Success in Accounting Career: Do Employers’ Expectations Fit with Students’ Perceptions? Evidence from Tunisia. International Journal of Business and Management, 8(8): 118–132.
Mojtahed zade, v. & Aalavi, h. & Moradi, f. (2010). Knowledge and Skills Required for Graduate Bachelor of Accountancy, The Viewpoints of University Professors, and Professionals in Business and Accounting Students. Accounting Knowledge, Year 1, Issue 1, 87-73. (In Persian)
Namazi, m. & Bayazdi, a. & Kangar loyy, s. (2010). Investigate the relationship between audit quality and profit management. Accounting and Audit Research, 9
9(2): 4-22. (In Persian)
Norman, S, N. & Abdul Latiff, A, R., &; Mohd Said, R. (2018). Employers Perception on Skill Competencies and the Actual Performance of Bachelor of Accounting Graduates in Malaysia. International Academic Journal of Accounting and Financial Management, 5 (3): 88-95.
Paisey, C., & Paisey, N. J. (2009). Developing Skills via Work Placements in Accounting: Student and Employer Views. Accounting Forum. 34(2). 89–108.
 Rahnama rodposhti, f. & Vakilifard, h. (2009). Determining the Priorities and Educational Needs of the Contents of Accounting Courses from the Point of View of Students, University Professors, Professionals in Occupation and Providing an Effective Model. Accounting Research, Year 1, Issue 4. pp. 97-78. (In Persian)
Safari gerayli, m; Rezaei pitenoei, y. (2016). A Model for Identifying and Ranking the Skills Required for Graduates of Accounting. Quarterly Financial Accounting. 32(8): 105-83. (In Persian)
Saghafi, a. (2002). Accounting Training in Iran: Past, Present and Future.  Journal of Auditors, 95: 32-21. (In Persian)
Safarzade, m. & Hoshmand Kashani, A. (2021). Characteristics of the Auditor, Professional and Professional Tendencies, and Their Effect on Audit Quality. Experimental Financial Accounting Studies, 68(17): 145-165. (In Persian)
Uyar, A, and Gungormus, H. (2013). Professional Knowledge and Skills Required for Accounting Majors Who Intend to Become Auditors: Perceptions of External Auditors. Business and Economics Research Journal, 2(3): 33–49.
Watts, R. & Zimmerman, J. (1986). Positive Accounting Theory. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N J.