بررسی میزان بکارگیری ابعاد ارزیابی متوازن در صنعت هتلداری(مطالعه موردی: هتلهای مشهد)

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 موسسه شاندیز مشهد

چکیده

در این مطالعه وضعیت بکارگیری معیارهای مالی و غیر مالی با توجه به مفهوم ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد 39 هتل مشهد با درجه کیفی مطلوب بررسی شد. به منظور آزمون پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرانباخ و به منظور آزمون فرضیه ها از آماره های ناپارامتری فریدمن و ویلکاکسن استفاده شد. یافته های این تحقیق بیانگر آن است که اگر چه در حال حاضر در این هتلها از ارزیابی متوازن استفاده نمی شود، اما در عین حال ابعاد چهارگانه این ابزار سنجش عملکرد مد نظر مدیران قرار می گیرد. همچنین مدیران به موضوع نحوه مدیریت دارایی های خود به عنوان شاخص بعد مالی، فعالیتهای لازم برای حفظ ایمنی به عنوان یک شاخص بعد فرایند داخلی، تفویض و تفکیک وظایف و استفاده از پیشنهادات کارکنان به عنوان شاخصهای بعد رشد و یادگیری و رسیدگی به امور مشتریان(حفظ و جذب مشتریان و رسیدگی به شکایات آنها) توجه بیشتری می نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Balanced-Scorecard\'s Applications for Hotel Indusry(Evidence from Mashad)

نویسندگان [English]

  • Amin Nazemi 1
  • S.Ahmad Seyedi 2
  • Abdolreza Shahghasisani Roodi
چکیده [English]

The implementation of financial and nonfinancial perspectives of Balanced scorecard(BSC) is investigated in this study. The extent of using these perspectives is reported at 39 good quality hotels by queationaire and using statistical nonparametric techniques(such as Friedman and Kruskal Wallis statistics). The results show that although the BSC is not implemented in the sample hotels, but the following aspects are more considered by the managers: asset management programs as a financial aspect, keeping safety programs as an internal process aspect, separation of duties and delegating tasks as the learnings and growth perspective and customer consideration(customer attraction, customer preservation and handling customer complaints). These findings help managers in this indusry to perform evaluation and setting strategy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balanced Scorecard(BSC)
  • Performance Evaluation
  • Financial Aspect
  • Customer Aspect
  • Learnings and Growth Aspect
  • Internal Process Aspect
اسدی، غلامحسین و مصطفی رضایی. (1390) . " تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد بنگاه". تحقیقات حسابداری، شماره 10، صص56-69.
سید مطهری، سید مهدی و جمال ولیپور رکنی. (1387) . "رابطه معیار های ارزیابی متوازن و معیار های ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه (مورد نمونه ای از شرکت های بیمه در ایران) ". فصلنامه صنعت بیمه، شماره 92، صص 191-205.
نصیری پور، امیر، طبیبی، سید جمال الدین، قاسم بگلو، امین و رحمت الله جدیدی. (1388) . " طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی متوازن". مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، شماره 46، صص 95-110.
نمازی، محمد. (1382) . "تکامل ارزیابی متوازن". پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، شماره هشتم، سال سوم، صص161-187.
نمازی، محمد و امیررضا رمضانی. (1382) . "ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت". مجله علوم انسانی واجتماعی دانشگاه شیراز. دوره نوزدهم، شماره دوم،صص1-18.
Ballou, B., Heitger, D., and R. Tabor. (2003) . "Nonfinancial Performance Measures in the Healthcare Industry", Management Accounting Quarterly, 5: 1., PP. 11-18.
Banker, Rajiv D and Gordon Potter. (2005) . "Association of Nonfinancial Performance Measures with the Financial Performance of a lodging chain". Cornell hotel and Restaurant administration Quarterly, 46:4, PP. 394-412.
Bhatnagar, Jyotsns, Puri, Radhika and H M Jha. (2004) . "Managing Innovation strategic HRM: The balanced Scorecard Performance Management System at ITC Hotels". South Asian Journal of Management, 11:4, PP.92-110.
Denton, Gregory A and Bruce White. (2000) . " Implementing a balanced-scorecard approach to managing hotel operations". Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41:1, PP.94-107.
Evans, Nigel. (2005) . "Assessing the balanced scorecard as a management tool for hotel". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17:4/5, PP.367-390.
Huckestein, Dirter and Robert Duboff. (1999) . " Hilton Hotels". Cornell Hotel and Restaurant Administartion Qurarterly, 40:4, PP.28-38.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992) . "The balanced scorecard-measures that drive performance", Harvard Business Review, 70:1, 71-79.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1993) . "Putting the balanced scorecard to work", Harvard Business Review, 71:5, 143-142.
Kaplan, R.S., and Norton, D.P. (1996c) . "Linking the balanced scorecard to strategy", California Management Review, 39:3, 53-79.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996b) . The Balanced Scorecard. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996a) . "Using the balanced scorecard as a strategic management system", Harvard Business Review, 74:1, 75-85.
Kaplan, R.S. & Norton., D.P. (2000) . "Having trouble with your strategy? Then map it", Harvard Business Review, 78:5, 167-76.
Kaplan, R.S. and Norton., D.P. (2001a) . "Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I", Accounting Horizons, 15:1,87-104.
Kaplan, R.S. and Norton., D.P. (2004) . Strategy Maps - Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Boston: MA, Harvard Business School Press.
Liang C. and Hou, L. (2006-2007) . "A dynamic connection of balanced scorecard", Journal of Services Research,6:2,91-118.
Min, Hokey, Min, Hyesung and Seong-jony joo. (2008) . " A data envolopment analysis-based balansed scorecard for measuring the comparative efficiency of Korean Iuxury hotel", The International Journal of quality & Reliability Management, 25: 4, PP. 349-365.
Namazi, M. and H. Allahyari Abhari. (2010) . "An Investigation of the Balanced-Scorecard's Applications for Performance Measurement of the Firms Accepted in the Tehran Securities Exchange Market ", Journal of Applied Scieces, 6:8, 943-955.
Namazi, M. and A. Nazemi. (2011) . "An Investigation of the Significant Measures of the Balanced Scorecard Perspectives and the Strategy Map in the Hotel Industry (Evidence from a Chain-Hotel in Iran) ", Presented in 7th International Conference on Accounting, Athens, Greece, Published in International Development in Management Research By ATINER.
Pavlatos, Odysseas and Ioannis Paggios. (2009) . "Management accounting practices in the Greek hospitality industry". Managerial Auditing Journal, 24:1, PP. 81-98.
Smith, M. (2003) . Research Methods in Accounting, Sage Publications.
Sainaghi, Ruggero. (2010) . "Hotel performance: state of the art". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22:7, PP. 920-952.