بررسی تأثیر ساختار سوالات پرس و جو و رابطه بین حسابرس و صاحبکار بر گزارشگری تقلب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استاد حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 دانشیار حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ماهیت و نوع سوال پرس و جو، و رابطه بین حسابرس و صاحبکار بر گزارش موارد تقلب به حسابرس می‌باشد. برای این منظور، از طرح تجربی بین گروهی 2×2×2 استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش شامل 235 نفر از مدیران وکارکنان حسابداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 است که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه‌ها از مدل‌های رگرسیون لجستیک و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد اجتناب از به کارگیری واژه تقلب در پرس وجو، احتمال گزارشگری تقلب را افزایش می‌دهد. همچنین، هنگامی‌که حسابرس از به کارگیری واژه تقلب در پرس و جو خودداری می‌کند، مشارکت کنندگان جزئیات کلیدی بیشتری در مورد تقلب گزارش می‌نمایند. نتایج نشان می‌دهد برقراری تعامل و رابطه مناسب بین حسابرس و صاحبکار، احتمال گزارشگری تقلب را افزایش می‌دهد و منجر به گزارش جزئیات کلیدی بیشتر در مورد تقلب می‌گردد. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که استفاده از سوالات باز در پرس و جو، منجر به ارائه جزئیات کلیدی بیشتر در مورد تقلب می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of the Structure of Inquiry Questions and Rapport between the Auditor and Client on Fraud Reporting

نویسندگان [English]

  • Nasrin Yousefzadeh 1
  • Omid Pourheidari 2
  • Ahmad Khodami pour 3
1 Ph.D. Student of Accounting, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Professor of Accounting, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
3 Associate Professor of Accounting, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present research is to examine the impact of the nature and type of the inquiry question as well as the rapport between the auditor and client on the reporting of fraud to the auditor. A 2 x 2 x 2 between-subjects experimental design is used in this research. The statistical sample consisted of 235 managers and staff members of accounting of the companies listed in Tehran Stock Exchange in 2019 who are selected by random sampling. To investigate hypotheses, logistic regression and multiple linear regression models are used. Results indicate that avoiding the word fraud during the inquiry would increase the likelihood of fraud reporting. Also, participant reports more key details relating to fraud when the auditor avoids the word fraud during the inquiry. Results indicate that rapport building between the auditor and client leads to increase the likelihood of fraud reporting and leads to report more key details relating to fraud. Furthermore, results indicate that using open-ended inquiry questions lead to report more key details relating to fraud.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inquiry
  • Fraud Reporting
  • Nature of the Inquiry Questions
  • Type of Questions
  • rapport
بولو، قاسم؛ اکبریان شورکایی، رضا.(1396). بررسی رابطه پدیده تماشگری، قدرت شواهد و مسئولیت ادارک شده با احتمال گزارشگری تقلب.  فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 2(3)، 32-1.
دلاور، علی. (1397). روش تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری . تهران: انتشارات ویرایش، چاپ چهل و نهم.
شمس، زهرا؛ ملانظری، مهناز.(1398). مدل عوامل مؤثر بر قضاوت و تصمیم‌گیری در خصوص تقلب مرتبط با دارایی‌ها. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 9(33)، 300-277.
کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی.(1395).  استانداردهای حسابرسی، ایران: انتشارات سازمان حسابرسی.
نمازی، محمد؛ ابراهیمی، فهیمه.(1395). مدل‌بندی و تعیین اولویت عوامل مؤثر بر قصد گزارش تقلب‌های مالی توسط حسابداران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 12(49)، 28-1.
Alleyne, P., Charles-Soverall, W., Broome, T., & Pierce, A.(2017). Perceptions, Predictors and Consequences of Whistleblowing among Accounting Employees in Barbados. Meditari Accountancy Research, 25 (2), 241-267.
Andon, P., Free, C., Jidin, R., Monroe, G. S., and Turner, M. J. (2018). The Impact of Financial Incentives and Perceptions of Seriousness on Whistleblowing Intention. Journal of Business Ethics, 151(1), 165-178.
 
Association of Certified Fraud Examiners (ACFE). (2020). Report to the Nation on Occupational Fraud and Abuse. Austin, TX: ACFE.
Auditing Standards Committee. (2016). Auditing standards. Tehran, Iran: Audit Organization.(In Persian)
Bateman, T.S. and J.M. Crant.)1993(. The proactive component of organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 14, 103-118.
Bennett, G.B. and R.C. Hatfield.)2018(. Staff auditors’ proclivity for computer mediated communication with clients and its effect on skeptical behavior. Accounting, Organizations and Society, 68, 42-57.
Blue, Gh., Akbarian Shurkaei, R.(2017). Examination of the relationship between Bystander Effect, Evidence Strength and Perceived Responsibility with Reporting Fraud. Journal of Value and Behavioral Accounting, 2 (3), 1-32. (In Persian)
Center for Audit Quality (CAQ).)2010(. Deterring and Detecting Financial Reporting Fraud: A Platform for Action. Washington, DC: CAQ.
Collins, R., R. Lincoln, and M.G. Frank.)2002(. The effect of rapport in forensic interviewing. Psychiatry, Psychology, and Law, 9 (1), 69-78.
de Ruyter, K. and M. Wetzels.)1999(. Commitment in auditor-client relationships: antecedents and consequences. Accounting, Organizations, and Society, 24, 57-75.
Gao, J., Greenberg, R., and Wong-On-Wing, B. (2015). Whistleblowing intentions of lower-level employees: The effect of reporting channel, bystanders, and wrongdoer power status. Journal of Business Ethics, 126(1), 85-99.
Jones, M.(2018). Audit Quality: Detection of Material Misstatement, Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy: West Virginia University.
Kaplan, S.E., K.R. Pope, and J.A. Samuels.(2011). An examination of the effect of inquiry and auditor type on reporting intentions for fraud. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 30 (4), 29-49.
Kieckhaefer, J.M., J.P. Vallano, and N. Schreiber Compo.)2014(. Examining the positive effects of rapport building: When and why does rapport building benefit adult eyewitness memory? Memory, 22 (8), 1010-1023.
Namazi, M., Ebrahimi, F.(2016). Modeling and Identifying Effective Factors Affecting the Intention of Reporting Financial Fraudulent by Accountant. Empirical Studies in Financial Accounting Quarterly, 12(49), 1-28.(In Persian)
Near, J. P., and M. P. Miceli.(1995). Effective whistleblowing. Academy of Management Review, 20 (3), 679–708.
Puccinelli, N.M., and L. Tickle-Degnen.(2004). Knowing too much about others: Moderators of the relationship between eavesdropping and rapport in social interaction. Journal of Nonverbal Behavior, 28 (4), 223-243.
Seifert, D.L., J.T. Sweeney, J. Joireman, and J.M. Thornton.(2010). The influence of organizational justice on accountant whistleblowing. Accounting, Organizations and Society, 35, 707-717.
Shames, Z., Molanazari, M.(2019). Factors Affecting Judgments and Decision Making in respect of Assets Misappropriation. Empirical Research In Accounting, 9 (33), 277-300.(In Persian)
Vallano, J.P. and N. Schreiber Compo.(2011). A comfortable witness is a good witness: Rapportbuilding and susceptibility to misinformation in an investigative mock-crime interview. Applied Cognitive Psychology, 25, 960-970.
Zhang, J., K. Pany, and P.M.J. Reckers.)2013(. Under which conditions are whistleblowing “best practices” best? Auditing: A Journal of Practice and Theory, 32 (3), 171-181.