کارت ارزیابی متوازن و اندازه‌گیری عملکرد

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور

2 دانشگاه امام رضا

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور

چکیده

تا کنون برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، مدل‌های مختلفی استفاده شده که هریک به عمکرد سازمان رویکردی متفاوت داشته است. روش کارت ارزیابی متوازن (BSC)، برای اندازه‌گیری عملکرد، مدلی راهبردی، نتیجه‌محور و چند‌بعدی به‌شمار می‌رود. برخلاف سایر مدل‌های سنّتی که هدف اصلی سازمان را کسب سود تلقی می‌کنند، روش کارت ارزیابی متوازن، چارچوبی از فعالیت‌های مرتبط با هدف‌ها و راهبردها را برای مدیریت فراهم کرده، اجرای راهبرد را به مجموعه‌ای از ابعاد مختلف عملکردی منوط می‌کند. این مدل، عملکرد سازمان‌ها را از چهار منظر: مالی، مشتری، فرایندهای درونی، و رشد و یادگیری مورد سنجش قرار می‌دهد.
در این پژوهش، با استفاده از مدل کارت ارزیابی متوازن، عملکرد سازمان‌های تابع شهرداری مشهد (در حوزه حمل و نقل و ترافیک) با یکدیگر مقایسه شده است. نتیجه‌های آزمون فرضیه‌های تحقیق، با استفاده از آزمون فریدمن در سطح اطمینان 95 درصد، نشان می‌دهد که عملکرد سازمان‌های تابع شهرداری، از نظر سویه‌های چهارگانه کارت ارزیابی متوازن (به‌طور جداگانه و در مجموع) با یکدیگر اختلاف معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Balanced Scorecard and Performance Evaluation of Public Sector Organizations

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Shorvarzi 1
  • Mohsen Moradi 2
  • Mahdi Ghomian 3
چکیده [English]

Up to now, There have been different models for performance assessment of organizations each of which has had a different approach in performance appraisal of the organization. Balanced Score Card (BSC) is an strategic model for performance measurement . Against other traditional models which were mostly based on accounting numbers, BSC assess the organization’s performance from four perspectives of financial, customer, internal process, growth and learning. This research first shows the assessment of the organizations with BSC and then compares their performance with each other. The result of the present research will introduce performance criterions and develop BSC approach in public sector organizations and also will show the significant difference between the performance of organizations dependent on Mashhad municipality organizations from the different BSC aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management accounting
  • performance assessment
  • Balanced Score Card and Municipality
- اصغرپور، محمدجواد. (1388). تصمیم‌گیری‌‌های چندمعیاره. چاپ هفتم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، صص260-264.
- الوانی، مهدی و ناصر میرسپاسی. (1384). «توسعة مدل امتیازات متوازن (کارت ارزیابی متوازن) دربخش دولتی». فصلنامة مدیریت، 5، صص3-16.
- الوندی، محسن، و سعیده منصوری. (1386). «موردکاوی چگونگی تأثیر کارت ارزیابی متوازن برمدیریت فرایند‌های کسب و کار در دو سازمان ایرانی». فصلنامة پیام مدیریت، 25، صص 123-150.
- بردبار، غلامرضا، و مهدی سریزدی. (1387). «تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی با استفاده از رویکرد یک‌پارچه BSC و AHP». مطالعات مدیریت، 58، صص 55-71.
- حافظ نیا، محمدرضا. (1382). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ نهم، تهران، سمت، صص155 و 156.
- حقیقی کفاش، مهدی، و فؤاد صادقی. (1387). «ارزیابی شرکت بهره‌برداری متروی تهران با مدل کارت ارزیابی متوازن». مطالعات مدیریت، 58، صص107-125.
- مؤمنی، منصور، و سمیه خدایی. (1388). «ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از مدل ترکیبی FDEA_BSC». مدیریت صنعتی، 3، صص137-152.
- موسوی،‌‌ هانیه، و محمد مشتری. (1385). «رویکرد‌های اثربخش در تدوین برنامه استراتژیک سازمان‌‌های عمومی». فصلنامة شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، 4، صص11-27.
- مهرگان، محمدرضا، و محمود دهقان نیری. (1388). «کاربرد منسجم BSC_TOPSIS برای ارزیابی دانشکده‌‌های برتر مدیریت دانشگاه‌های استان تهران». مدیریت صنعتی، 2، صص153-168.
- مهرگان، محمدرضا، و حمید شاهبندرزاده. (1384). «ارائة روشی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چندشاخصه». فصلنامة تحقیقات مالی، 20، صص107-124.
- وردی نژاد، فریدون، و سارا یمینی. (1387). «مدل ارزیابی متوازن و عملکرد شهرداری تهران». فصلنامة پژوهش مدیریت شهری، 1، صص20-27.
- Chan, Y. L. (2004). “Performance Measurements and Adoption of Balanced scorecards. A Survey of Municipal Governments in the U.S.A and Canada”. The International Journal of Public Sector Management, 17 (3), pp.204-221.
- Gomez , P., & S. Mendez. (2010). “Performance Mesurement of the Portugues Police Force Using the Balanced Scorecard”. 4th International Conference of Accouning.
- Irvin, D. (2002). “Strategy Mapping in the Public Sector”. Long Range Planning, 35, pp.637-647.
- Kaplan Robert, S., & P. Norton David. (1996). “Using the Balanced Scorecard as a Strategic Managenent System”. Harvard Business Review, Jan-Feb, pp.47-59.
- Lipe, G., & S. Salterio. (2002). “A Note on the Judgmental Effects of the Balanced Scorecard Information Organization”. Accounting Organizations and Society, 27, pp.531-540.
- Maltz, A., & A. Shenhar. (2003). “Beyond the Balanced Scorecard: Refining the Search for Organizational Success Measures”. Long Range Planning, 36, pp.187-204.
- Papalexandris, A., & G. Prastacos. (2004). “Implementing the Balanced Scorecard in Greece”. Long Range Planning, 37, pp.351-366.
- Pollanen, Raili. (2005). “Performance Measurement in Municipalities”. International Journal of Public Sector Management, 18 (1), pp.4-24.
- Schoch, H., & S. Perera. (2007). “Adoption of the Balanced Scorecard in Local Government Organizations”. Asia Pacific Management Accounting Journal, December, 2, issue 1.
- Siverbo, S., & T. Johanson. (2006). “Relative Performance Evaluation in Swedish local Government”. Financial Accountability & Management, 22 (3), pp.271-290.
- Tohidi, H., & A. Azimi. (2010). “Using Balanced Scorecard in Educational Organizations”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, pp.544-548.
- Waweru, N., & M. Porporato. (2006). “Performance Measurement Practices In Canadian Government Departments”. Atkinson Faculty of Liberal and Professional Studies,York University Review.
- Wong, B., & L. Guo. (2007). “Reducing Conflict in Balanced Sscorecard Evaluations”. Accounting Organizations and Society, 32, pp.363-377.
- Yongping, H. (2008). “The Localized Application Of BSC In China :Exploration and Practice of Quingdao Municipal Government”. Journal of Washington Institute of China Studies, 3 (2), pp.61-71.