بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و نگهداشت وجه نقد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران،

2 دانشیار، حسابداری دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

موسسه­ های اقتصادی عموما بخشی از دارایی‌های خود را به صورت موجودی‌های نقدی نگهداری می‌نمایند و تعیین اینکه چه میزانی از دارایی‌ها باید به صورت وجه نقد نگه داشته شود، از تصمیمات مهمی است که مدیریت واحد تجاری اخذ می‌کند. علیرغم اینکه در ادبیات حسابداری، شناسایی عوامل تعیین‌کننده‌ی سطح نگهداشت وجه نقد در شرکت‌ها، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته؛ با این حال تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و سطح نگهداشت وجه نقد شرکت‌ها تا حد زیادی ناشناخته است. به همین دلیل در این پژوهش ما به بررسی این رابطه پرداختیم؛ و با بررسی 84 شرکت از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های1390-1396 از طریق آزمون مدل رگرسیون با داده­های ترکیبی به این نتیجه رسیدیم که رقابت در بازار محصول و مسئولیت‌پذیری اجتماعی تأثیر منفی و معناداری بر سطح نگهداشت وجه نقد دارند. علاوه بر این نتایج پژوهش حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تأثیر منفی و معناداری بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سطح نگهداشت وجه نقد دارد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of Product Market Competition on the Relation between Corporate Social Responsibility and Cash Holding

نویسندگان [English]

  • Parvin pourfakhrian 1
  • Naser Izadenia 2
  • Hojat Allah Hadipour Hafshejani 3
1 MSc of Accounting, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor of Accounting, Isfahan University, Isfahan, Iran
3 MSc of Governmental Management, Azad University, Isfahan Branch, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Economic entities generally hold part of their assets in cash. Determining how much of the assets should be held in cash, is one of the important decisions taken by firm management. Despite of extensive investigations on determinants of cash holding level, in accounting literature, effects of product market competition on the relation between social responsibility (CSR) and cash holding in firms is largely unknown. So, this research is aimed to examine these effects. The sample consists of 84 firms listed in Tehran Stock Exchange during the period from 1390 to 1396. This study tests the hypothesis by the panel-data regression model. Results show that the product market competition and social responsibility have a negative and significant effect on the level of cash holding. In addition, findings indicate that the product market competition has a negative and significant effect on the relation between social responsibility and the level of cash holding. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cash
  • Cash Holding
  • Social Responsibility
  • Competition in Product Market
ابیضی؛ عیسی، برادران­حسن­زاده؛ رسول، نامور؛ رامین. (1398). تأثیر ارتباطات سیاسی بر مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت با تاکید بر رقابت بازار محصول. پژوهش­های تجربی حسابداری، 9 (33)، 301-325.
احمدپور، احمد؛ فرمانبردار، مریم. (1394). بررسی ارتباط بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و رقابت بازار محصول. حسابداری مالی، 7 (26)، 103-124.
حاجیها، زهره. (1397). راهبردهای رقابتی، عملکرد شرکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به عنوان راهبرد سوم. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 11 (36)، 31-43.
صفری گرایلی، مهدی. (1397). مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارزش‌گذاری بازار از نگهداشت وجه نقد شرکت. راهبرد مدیریت مالی، 6 (20)، 163-183.
فروغی، داریوش؛ میر شمس شهشهانی، مرتضی، پور حسین، سمیه. (1387). نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‌هایحسابداری و حسابرسی، 15 (3)، 55-70.
Ahmadpour, A; Farmanbordar, M. (2015). Investigating the relationship between disclosure of corporate social responsibility information and product market competition. Journal of Financial Accounting, seventh year, 26 (4) , 124-103. [In Persian]
Alimov, A. (2010). Product Market Competition, Corporate Governance and Corporate Cash Policy. City University of Hong Kong, Electronic copy available at: http://ssrn. com/abstract=1769351.
Allayannis, G. Mozumdar, A. (2004). The impact of negative cash flow and influential observations on investment cash flow sensitivity estimates, Journal of banking & Finance, 28 (5) , 901-930.
Almeida, H. Campello, M. Weisbach, M. S. (2004). The cash flow sensitivity of cash, Journal of finance,59 (4) ,1777-1804.
Arouri Mohamed and Guillaume Pijourlet. (2017). CSR Performance and the Value of Cash Holdings: International Evidence. Journal of Business Ethics, 140 (2) , 263-284.
Chen, F. Hope, O. & Li, Q. (2011). Financial reporting quality and investment efficiency of private firms in emerging markets. The Accounting Review, 86 (4) , 1255–1288.
Chen, T. Harford, J. & Lin, C. (2015). Do analysts matter for governance? Evidence from natural experiments. Journal of Financial Economics, 115 (2) , 383–410.
Cheung, Adrian (Wai Kong). (2016). Corporate social responsibility and corporate cash holdings. Journal of Corporate Finance 37 (30) 412–430.
Daniel, F. and Juna, s. (2007). When Necessity Becomes a Virtue: The Effect of Product Market Competition on Corporate Social Responsibility, Working paper.
DeFond, M. & Hung, M. (2003). An empirical analysis of analysts’ cash flow forecasts. Journal of Accounting Economics, 35 (1) , 73–100.
Dhaliwal, D. Radhakrishnan, S. Tsang, A. & Yang, Y. (2012). Nonfinancial disclosure and analyst forecast accuracy: International evidence on corporate social responsibility disclosure. The Accounting Review, 87 (3) , 723–759.
Dittmar, A. & Mahrt-Smith, J. (2007). Corporate governance and the value of cash holdings. Journal of Financial Economics, 83 (3) , 599–634.
Fabrizi, M. Mallin, C. & Michelon, G. (2014). The role of CEO’s personal incentives in driving corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 124 (2) , 311–326.
Fakhari, H, Taghavi, S R; Bashiri Joebarani, M (2015). Investigating the effect of competition intensity in the product market on market valuation of corporate cash holdings. Journal of Financial Accounting, 2 (1) , 65-47. [In Persian]
Fama, E. & Jensen, M. (1985). Residual claims and investment decisions. Journal of Financial Economics, 14 (1) , 101– 119.
Fernandez- kranz, D. and santalo J. (2010). When necessity becomes a virtue: The Effect Of product Marker Competition on Corporate Social Responsibility, Journal of Economices and Management Strategy,19 (2) , 453-487.
Ferreira, M. A. and A. Vilela. (2004). Why Do Firms Hold Cash? Evidence from EMU Countries. European Financial Management,10, (2) ,295–319.
Foroughi, D, Mir Shams Shahshahani, M & Poor Husain, S. (2008). Investigate the manegars attitudes about disclosure of accounting information: companies listed on Tehran Stock Exchange. Accounting and Auditing Reviews, 15, (52) , 55-70. [In Persian]
Giacomino, Don E. David Mielke. (1993). Cash Flows: Another Approach to Ratio Analysis. Journal of Accountancy, 175, (3) , 55-58.
Hajiyah, Zohreh. (2018). Competitive Strategies, Corporate Performance and Social Responsibility as a Third Strategy. Journal of Management Accounting,11 (36) , 31-43. [In Persian]
Jiraporn, P. & Chintrakarn, P. (2013). How do powerful CEOs view corporate social responsibility (CSR) ? An empirical note. Economics Letters, 119 (3) , 344–347.
Li, x. (2010). The impact of product market competition on quantity and quality of voluntary disclosures, review of accounting studies, 15, (3) 663-711.
Marion, D. D. and Bouchra, M׳Zali. (2012). Product Market Competition and Corporate Social Responsibility, Working paper.
McKinley, A. (2008). The drivers and performance of corporate environmental and social responsibility in the Canadian mining industry Master Thesis, University of Toronto.
Moser, D. & Martin, P. (2012). A broader perspective on corporate social responsibility research in accounting. The Accounting Review, 87 (3) , 797–806.
Ozkan, A. Ozkan, N. (2004). Corporate cash holdings: An empirical investigation of UK companies; Journal of Banking & Finance 28 (9) , 2103-2134.
Pagano, M. & Volpin, P. F. (2005). Managers, workers, and corporate control. The Journal of Finance, 60 (2) , 841–868.
Russo, M. V. and Fouts, P. V (1997). A resource-based perspective on corporate environmental performance and profitability, Academy of management journal, 40 (3) , 534-559.
Safari Graylie. (2018). Social Responsibility and Market Valuation from Company's Cash Retaining. Financial Management, 6 (20) , 163-183. [In Persian]
Sandhu, H S; Kapoor, Shveta. (2010). Corporates social responsibility initiatives: An analysis of voluntary corporate disclosure. South Asian Journal of Management, 17 (2) , 47-80.
Shleifer, A. and Vishny R. W. (1986). Larges shareholders and corporate control, Journal of political Economy, 94 (3) , 461-488.
Yi Lu, Louise Greg Shailer & Yangxin Yu. (2016). Corporate Social Responsibility Disclosure and the Value of Cash Holdings. European