تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس- صاحبکار پیرامون گزارشگری مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاه

2 استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

یکی از مراحل اصلی شکل‌گیری گزارش‌های مالی، فرایند مذاکره‌ای است که حسابرس و شرکت صاحبکار بواسطه ایجاد اختلاف نظر و تعارض وارد آن می‌شوند. نتایج حاصل از این مذاکرات در کیفیت گزارش‌های نهایی نقشی تعیین‌کننده دارد و در نتیجه می‌تواند برای خود افراد درگیر مذاکره، سازمان آنها و کل جامعه پیامدهایی را به همراه داشته باشد. هدف تحقیق حاضر مدل‌سازی این فرایند به روش نظریه برخاسته از داده‌ها و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگانی از هر دو سوی مذاکره یعنی شرکای حسابرسی و مدیران شرکت‌ها پرداخته است. این تحقیق با انجام 30 مصاحبه به روش گلوله برفی به اشباع رسید. با توجه به سطوح مختلف عرضه‌کنندگان حسابرسی (موسسه حسابرسی و تیم حسابرسی مذاکره کننده) تلاش شده تا مدلی جامع از کلیه عوامل تعیین‌کننده در هر یک از این سطوح ارائه شود. بعلاوه در انجام مصاحبه‌ها موضوعات نیازمند مذاکره و چالش‌های موجود در این فرایند در هر سطح شناسایی گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از مصاحبه‌ها علت اصلی ایجاد اکثر اختلافات و تعارضات بین حسابرسان و صاحبکاران که مذاکره را امری اجتناب ناپذیر می‌سازد عبارتند از: 1. علل دانشی (کمبود دانش با کیفیت طرفین مذاکره)، 2. علل اطلاعاتی (عدم تقارن اطلاعاتی) و 3. علل ارتباطی (ماهیت کسب و کار صاحبکار و شیفت کلیه ارتباطات به آخر سال) و 4. مشکل ابزاری (کیفیت قوانین و استانداردهای حسابداری). با توجه به مصاحبه‌ها، با شروع فرایند مذاکره به دلایل فوق، مهم‌ترین بسترهای لازم عبارتند از کیفیت دانش و مهارت‌های مذاکراتی طرفین مذاکره و رسالت آنها. همچنین بر اساس نظر خبرگان راهبردهای پیاده‌سازی پارادایم پیوسته و دستیابی به مذاکره برد-برد عبارتست از گفتگو منطقی و مستقل، اعتماد سازی، و مذاکره از مجرای مکانیزم‌های مناسب حاکمیت شرکتی. مهم ترین چالش‌های شناسایی شده در این فرایند عبارتند از عدم تخصص صنعتی حسابرسان، نگاه اشتباه صاحبکاران به حسابرسی و نبود مکانیزم‌های مناسب حاکمیت شرکتی است. در نهایت مدل بدست آمده از مصاحبه‌ها به تایید 2 نفر از مشارکت‌کنندگان و 2 متخصص حرفه‌ای و دانشگاهی رسید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining of Modeling the Auditor- Client Negotiations Paradigm Concerning Financial Reporting

نویسندگان [English]

  • sasan mehrani 1
  • hoda eskandar 2
چکیده [English]

One of the main steps in formatting financial reports is negotiation process between auditors and their clients in order to remove conflicts. This negotiation substantially affects final reports quality and may have consequences for parties involving this process and their firms and the whole society. This research is aimed to model the process by data-based theory and in-depth interviewing with experts from both parties i. e. audit partners and firms managers. Moreover, this study considers various levels of audit suppliers (audit firm and audit team) in this modeling. This study includes 30 interviews using snowball sampling. Findings show that main reasons for creating the conflicts between auditors and clients are 1. Instrumental reasons (standards and rules) 2. Knowledge reasons 3. Information reasons (information asymmetry) 4. Business reasons. Negotiation requires parties' knowledge quality, negotiation skills and purpose. Based on parties' opinion, implementing a constant paradigm and win-win negotiation requires an independent and logical discussion, assuring, and appropriate corporate governance. In this process, main challenges are insufficient industrial expertise of auditors, clients' inappropriate interpretation of auditing and insufficient corporate governance mechanisms. Finally, study model is approved by 2 persons of initial sample and 2 experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modeling
  • conflict
  • Negotiation
زاهدی، شمس السادات. (1378). بررسی تطبیقی سبک‌های مذاکره در جهان. مطالعات مدیریت. شماره 21 و 22.
فیشر، راجر و یوری، ویلیام. (1370). اصول وفنون مذاکره، ترجمه مسعود حیدری، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
Antle, R. , & Nalebuff, B. (1991). Conservatism and Auditor-Client Negotiations. Journal of Accounting Research , 29 (Supplement) , 31-54.
Bartol, K. , Tein, M. , Matthews, G. , & Martin, D. (2003). Management - A Pacific Rim Focus (Enhanced ed.). NSW, Australia: McGraw-Hill.
Beattie Vivien, Fearnley Stella and Brandt Richard. (2000). Behind the audit report: a descriptive study of discussions and negotiations between auditors and directors. International Journal of Auditing. 4: 177-202.
Beattie Vivien, Fearnley Stella and Brandt Richard. (2004). A Model of Auditor-Client Negotiations. International Journal of Auditing. 8: 1-19.
Gibbins, M and S. Salterio. (2001). Modeling the Auditor’s Intended Strategy in Auditor-Client Negotiation. The Accounting Review 5: 1-30.
Gibbins, M. , McCracken, S, & Salterio, S. (2010). The auditor’s strategy selection for negotiation with management: Flexibility of initial accounting position and nature of the relationship. Accounting, Organizations and Society 35: 579–595.
Gibbins, M. , S. McCracken and S. Salterio. (2005). Negotiations Over Accounting Issues: The Congruency of Audit Partner and Chief Financial Officer Recalls. Auditing: A Journal of Practice and Theory 24 (Supplement): 171-193.
Hatfield, R. C. , Agoglia, C. P. , & Sanchez, M. H. (2008). Client characteristics and the negotiation tactics of auditors: Implications for financial reporting. Journal of Accounting Research, 46: 1183–1207.
Iborra. M. C (2008). Time pressure in acquisition negotiations: Its determinants and effects on parties’ negotiation behavior choice. International Business Review 17: 285–309.
Kaplan Richard. (2004). Mother of All Conflicts: Auditors and Their Clients. Working paper.
Perreault, Stephen, Kida, Thomas. (2011). The relative effectiveness of persuasion tactics in auditor–client negotiations. Accounting, Organizations and Society 36: 534–547.
Strauss, A; Corbin, J. (1998) ; Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory; London: Sage Publications