اثر میانجی و بیمه مانندِ محافظه‌کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، اﯾﺮان

2 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، اﯾﺮان

10.22051/jera.2024.48026.3292

چکیده

شرکت‌های با شهرت بالا اغلب از شیوه‌های حسابداری محافظه‌کارانه به عنوان یک مکانیزم راهبردی برای حفظ اعتماد ذینفعان و کاهش ریسک‌های مالی استفاده می‌کنند. با اتخاذ این رویکرد، این شرکت‌ها نه تنها ریسک‌های مرتبط با شهرت خود را مدیریت می‌کنند، بلکه یک اثر بیمه‌مانند ایجاد می‌کنند که به حفظ و حتی افزایش ارزش شرکت، به‌ویژه در شرایط عدم اطمینان، کمک می‌کند. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌گری محافظه‌کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت در بازه زمانی 1392 تا 1401 است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‌تجربی است که با اتکاء به داده‌های آرشیوی انجام شده و برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی داده‌های ترکیبی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان‌ داد که بین شهرت و ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری برقرار است. علاوه بر این نتایج بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین شهرت شرکت و محافظه‌کاری حسابداری است. همچنین محافظه‌کاری حسابداری‌ رابطه‌ شهرت و ارزش شرکت را میانجی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating and insurance-like effect of Accounting Conservatism in the relationship between Reputation and Firm Value

نویسندگان [English]

  • Saifuldeen Safouk Rashid 1
  • Mehdi Heydari 1
  • GHolamreza Mansourfar 2
1 Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

High-reputation firms often adopt conservative accounting practices as a strategic mechanism to maintain stakeholder trust and mitigate financial risks. By doing so, they not only manage risks associated with their reputation but also create an insurance-like buffer that helps preserve and potentially enhance the firm's value, especially in times of uncertainty. This study focuses on exploring the mediating role of accounting conservatism in the relationship between corporate reputation and firm value, over the period 2013-2022. The research is applied in nature and employs a quasi-experimental design, relying on archival data collected from financial statements and market indicators. To test the hypotheses, a panel data model with fixed effects was used. The results of the study confirmed a strong, positive relationship between corporate reputation and firm value. Moreover, the analysis revealed that firms with higher reputations tend to exhibit greater accounting conservatism, which in turn mediates the impact of reputation on firm value. These findings highlight the crucial role of accounting conservatism in not only safeguarding but also reinforcing the value-creating potential of corporate reputation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insurance-like effect of Accounting Conservatism
  • Firm Reputation
  • Firm Value