اثر میانجی و بیمه مانندِ محافظه‌کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، اﯾﺮان

2 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، اﯾﺮان

10.22051/jera.2024.48026.3292

چکیده

شرکت‌های دارای شهرت بالا، به منظور حفظ اعتماد ذی‌نفعان و کاهش ریسک‌های مالی، تمایل به استفاده از رویکردهای محافظه‌کارانه در حسابداری دارند. این رویکرد نه تنها ریسک‌های مرتبط با شهرت را مدیریت می‌کند، بلکه با ایجاد اثری بیمه‌مانند، به حفظ و افزایش ارزش شرکت نیز منجر می‌شود. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌گری محافظه‌کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت در بازه زمانی 1392 تا 1401 است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‌تجربی است که با اتکاء به داده‌های آرشیوی انجام شده و برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی داده‌های ترکیبی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان‌ داد که بین شهرت و ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری برقرار است. علاوه بر این نتایج بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین شهرت شرکت و محافظه‌کاری حسابداری است. همچنین محافظه‌کاری حسابداری‌ رابطه‌ شهرت و ارزش شرکت را میانجی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Mediating and Insurance-like Effect of Accounting Conservatism in the Relationship between Reputation and Firm Value

نویسندگان [English]

  • Saifuldeen Safouk Rashid 1
  • Mehdi Heydari 2
  • GHolamreza Mansourfar 2
1 PhD student, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Urmia University, Urmia, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

High-reputation firms tend to adopt conservative accounting practices to maintain stakeholder trust and reduce financial risks. This approach not only manages reputation-related risks but also creates an "insurance-like" effect, helping to preserve and enhance the firm's value. In this context, the present study aims to examine the mediating role of accounting conservatism in the relationship between corporate reputation and firm value over the period 2013-2022. The research is applied in nature and quasi-experimental in method, relying on archival data. The hypotheses were tested using a panel data model with fixed effects. The results confirmed a positive and significant relationship between corporate reputation and firm value. Additionally, the findings demonstrated a positive and significant association between corporate reputation and accounting conservatism. Furthermore, accounting conservatism was found to mediate the relationship between corporate reputation and firm value

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insurance-like effect of Accounting Conservatism
  • Firm Reputation
  • Firm Value
اسدی، غلامحسین؛ بیات، مرتضی. (1394). تاثیر حسابداری محافظه کاری شرطی و غیرشرطی بر ارزش شرکت. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 8(24)، 1-12.
ایزدی­نیا، ناصر؛ طباطبایی، سیده زهرا. (1394). تأثیر وجه نقد مازاد بر اثرگذاری محافظه‌کاری حسابداری بر پرداخت سود سهام. نشریه پژوهش های حسابداری مالی، 7(3)، 36-17.
حساس یگانه، یحیی؛ سلیمی، محمد جواد. (1390). مدلی برای رتبه بندی حاکمیت شرکتی در ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 8(30)، 1-35.
خدایاری، فرانک؛ طوطیان، صدیقه؛ علی­پناهی، مجید. (1397). تأثیر شهرت سازمانی بر رفتار مشتریان در شرکت بیمه البرز. فصلنامه مهندسی مدیریت نوین، 7(1)، 106-118.
دانشی، یعقوب؛ اسماعیل زاده، علی. (1402). تأثیر کیفیت سیستم مدیریت ریسک سازمانی و ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر شهرت شرکت‌. پژوهش­های حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54)، 207-232.‎
عبداللهی، فاطمه؛ حمیدی، الهام. (1398). نقش محافظه‌کاری حسابداری در رابطه بین ساختار مالکیت و عملکرد شرکت. پژوهش­های کاربردی در گزارشگری مالی، 8(2)، 235-257.
فروغی، داریوش؛ نخبه فلاح، زهرا. (1393). تاثیر اطمینان بیش از حد مدیریتی بر محافظه‌کاری شرطی و غیرشرطی. نشریه پژوهش های حسابداری مالی، 6(1)، 27-44.
مهدوی، غلامحسین؛ رستگاری، نجمه. (1397). کیفیت حسابرسی و محدودیت در تأمین مالی. مدیریت دارایی و تامین مالی، 6(3)، 117-132.
نظریان، راحله؛ امیری هنزاء، فاطمه. (1402). تأثیر نقش میانجیگری شهرت شرکت بر رابطه مابین افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 7(24)، 1319-1336.
نوروش، ایرج؛ مومنی یانسری، ابوالفضل؛ صفری گرایلی، مهدی. (1394). کیفیت سود و ارزش شرکت: شواهدی از شرکت‌های ایرانی. پژوهش‌های حسابداری مالی، 7(4)، 1-18.
References
 
Abdollahie, F., & hamidi, E. (2020). The Role of Accounting Conservatism in the Relationship between Ownership Structure and Firm Performance. Applied Research in Financial Reporting8(2), 235-257. (in persian)
Amirkhani, K., Brown, J., & Gramlich, J. (2024). The effect of corporate reputation on accounting conservatism. Advances in Accounting, 100732.
Antunovich, P., & Laster, D. S. (1999). Do investors mistake a good company for a good investment? Staff reports of the Federal Reserve Bank of New York, 60. Retrieved from
Asadi, Gh & Bayat, M. (2014). The impact of conditional and unconditional conservatism accounting on company value. Management accounting research quarterly, 8(24), 1-12. (in persian)
Ball, R., & Shivakumar, L. (2005). Earnings quality in UK private firms: Comparative loss recognition timeliness. Journal of Accounting and Economics, 39(1), 83-128.
Basu, S. (1997). The conservatism principle and the asymmetric timeliness of earnings. Journal of Accounting and Economics, 24(1), 3-37.
Black, E. L., Carnes, T. A., & Richardson, V. J. (2000). The market valuation of corporate reputation. Corporate Reputation Review, 3(1), 31–41.
Cao, Y., Myers, J. N., Myers, L. A., & Omer, T. C. (2015). Company reputation and the cost of equity capital. Review of Accounting Studies, 20(1), 42–81.
Chun. R. (2005). Corporate reputation: Meaning and measurement. International Journal of Management Reviews, 7(2), 91-109,
Danshi, Y., & Ismailzadeh, A. (1402). The effect of the quality of the organizational risk management system and the characteristics of the audit committee on the company's reputation. Financial Accounting and Audit Research, 14(54), 207-232. (in persian)
Desai, H., Hogan, C. E., & Wilkins, M. S. (2006). The reputational penalty for aggressive accounting: Earnings restatements and management turnover. The Accounting Review, 81(1), 83–112.
Feltham, G. A., & Ohlson, J. A. (1995). Valuation and clean surplus accounting for operating and financial activities. Contemporary Accounting Research. 11 (2): 689-731.
Foroghi, D., & Nokhbeh Fallah, Z. (2014). The Effect of Managerial Overconfidence on Conditional and Unconditional Conservatism. Financial Accounting Research6(1), 27-44. (in persian)
Francis, J., & Wang, D. (2008). The Joint Effect of Investor Protection and Big 4 Audits on Earnings Quality around the World. Contemporary Accounting Research, 25(1), 157-191.
García Lara, J.M., García Osma, B. & Penalva, F. (2011). Conditional conservatism and cost of capital. Rev Account Stud 16, 247–271,
Gibson, D., Gonzales, J. L., & Castanon, J. (2006). The importance of reputation and the role of public relations. Public Relations Quarterly, 51(3), 15–18.
Graham, J., Hanlon, M., Shevlin, T., & Shroff, N. (2014). Incentives for tax planning and avoidance: Evidence from the field. The Accounting Review, 89(3), 991–1023.
Hamdan. A. M. M. (2018). The role of accounting conservatism in the relationship between ownership structure and firm performance. International Journal of Critical Accounting, 9(5/6), 524-539.
Hassas Yeganeh, Y., & Salimi, M. J. (2010). Developing a Model for Corporate Governance Rating in Iran. Empirical Studies in Financial Accounting8(30), 1-35. (in persian)
Inglis, R., Morley, C. & Sammut, P. (2006), "Corporate reputation and organisational performance: an Australian study", Managerial Auditing Journal, 21(9), 934-947.
Izadinia, N., & tabtabaei, S. Z. (2015). The Impact of Excess Cash on Conservatism Influence on Dividend Payout. Financial Accounting Research7(3), 36-17. (in persian)
Jeong, E.-Y., & Dou, E. (2016). Samsung shares drop over FAA warning on galaxy note 7. Wall Street Journal., (September 9)
Karpoff, J. M. (2012). Does reputation work to discipline corporate misconduct? In T. G. Pollock, & M. L. Barnett (Eds.), The Oxford university handbook of corporate reputation (pp. 361–382). Oxford, UK: Oxford University Press.
Khodayari, F., Tutian, S., & Ali, P, M. (2017). The effect of organizational reputation on customer behavior in Alborz Insurance Company. Modern Management Engineering Quarterly, 7(1), 106-118. (in persian)
Klein, B., & Leffler, K. B. (1981). The role of market forces in assuring contractual performance. Journal of Political Economy, 89(4), 615–641.
Larker, D. F., Rajgopal, S., & Shevlin, T. (2013). The effects of accounting conservatism on corporate investment during economic downturns. The Accounting Review, 88(2), 395-418.
Lee, J. & Jungbae Roh, J. (2012), "Revisiting corporate reputation and firm performance link", Benchmarking: An International Journal, 19(4/5), 649-664.
Machokoto, M., Areneke, G., & Nyangara, D. (2021). Financial conservatism, firm value and international business risk: Evidence from emerging economies around the global financial crisis. International Journal of Finance & Economics26(3), 4590-4608.
Mahdavi, G., & Rastegari, N. (2018). Audit Quality and Financial Constraints. Journal of Asset Management and Financing6(3), 117-132. (in persian)
Nazarian, R., & Amiri Hanza, F. (1402). The effect of the mediating role of corporate reputation on the relationship between social responsibility disclosure and corporate performance. Scientific Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 7(24), 1319-1336. (in persian)
Noravesh, I., momeni yanesari, A., & safari gerayli, M. (2016). Earnings Quality and Firm Value: Evidence from Iranian Firms. Financial Accounting Research, 7(4), 1-18. (in persian)
Roberts, P. W., & Dowling, G. R. (2002). Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strategic Management Journal, 23(12), 1077–1093.
Shapiro, C. (1982). Consumer information, product quality, and seller reputation. The Bell Journal of Economics, 13(1), 20–35.
Watts, R. L. (2003). Conservatism in accounting part I: Explanations and implications. Accounting Horizons, 17(3), 207-221.
Wei, J., Ouyang, Z., & Chen, H. (2017). Well known or well liked? The effects of corporate reputation on firm value at the onset of a corporate crisis. Strategic Management Journal38(10), 2103-2120.