معیارهای سنجش کیفیت حسابرسی از دیدگاه استفاده‌کنندگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

2 حسابداری -دانشگاه فردوسی مشهد . مشهد ا-ایران

3 گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

4 گروه آمار، دانشکده ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

10.22051/jera.2024.46713.3222

چکیده

به دلیل تعاریف و دیدگاه‌های مختلف کیفیت حسابرسی، معیارهای متفاوتی نیز برای سنجش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر معیارهای مورد استفاده به یکی از ابعاد کیفیت حسابرسی اشاره می‌کند و ممکن است دچار خطا شود. در این پژوهش به شناسایی معیارهای قابل اندازه‌گیری و در دسترس سنجش کیفیت حسابرسی از دیدگاه استفاده‌کنندگان پرداخته شده‌است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش 18 نفر از حسابداران رسمی عضو جامعه، مدیران مالی، سرمایه‌گذاران و مسئولان تسهیلات بانک‌ها مورد مصاحبه قرار گرفتند و جهت گردآوری، طبقه بندی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از روش داده بنیاد و تحلیل تماتیک استفاده شد. پس از انجام مصاحبه‌ها، معیارها در چهار دسته اصلی شاخص‌های تقاضا برای کار حسابرسی- ویژگی‌های شرکت صاحبکار، عوامل ورودی- ویژگی‌های موسسه حسابرسی، فرآیند اجرای حسابرسی و نتایج- گزارش حسابرسی طبقه‌بندی شد. تعداد مقوله‌های اصلی ارائه شده برای طبقه‌بندی‌های مورد نظر جمعا 8 مقوله ارائه شد و برای مقوله‌های اصلی 64 مقوله فرعی و شاخص قابل اندازه‌گیری مطرح شد. همچنین، پس از ارائه مقوله‌های اصلی، فرعی و شاخص‌ها، جهت تاثیر هر شاخص بر کیفیت حسابرسی نیز توسط مصاحبه‌شوندگان ارائه شد. اکثر مصاحبه شوندگان از تاثیر ویژگی‌های محیط صاحبکار بر کیفیت حسابرسی صحبت کردند که متاسفانه این ویژگی‌ها برای سنجش کیفیت حسابرسی مغفول مانده‌است. همچنین شاخص‌های مطرح شده توسط مصاحبه‌شوندگان، بر خلاف اکثر شاخص‌های مطرح شده در پژوهش‌های این حوزه، خاص هر کار حسابرسی بود و با تغییر شرکت صاحبکار بدون تغییر حسابرسی نیز تغییر می‌کند و دیگر تنها مختص به ویژگی‌های حسابرس نمی‌باشد و با اطلاعات در دسترس اکثر استفاده‌کنندگان نیز قابل اندازه‌گیری می‌باشد. لازم به ذکر است از دید مصاحبه شوندگان هیچ کدام از معیارها در 4 طبقه قرارگرفته شده به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده کیفیت حسابرسی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Audit quality measurement criteria

نویسندگان [English]

  • hamidreza rezaei 1
  • mahdi moradi 2
  • Mohammad Ali Bagherpour Velashani 3
  • mahdi jabbari noghabi 4
1 Department of Accounting, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Accounting ,Economics and administrative sciences,ferdowsi university of mashhad
3 Accounting economics and administrative sciences ferdowsi university of mashhad
4 Department of Statistics, Faculty of Mathematics, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
چکیده [English]

Audit quality is often defined and measured differently, leading to the use of various measurement criteria that may not accurately reflect all dimensions of audit quality. This study identifies measurable and accessible criteria for assessing audit quality from the user’s perspective. To achieve this, 18 public accountants, financial managers, investors, and bank facilities managers were interviewed. The data were collected, classified, and analyzed using Grounded Theory and Thematic Analysis. The criteria were organized into four main categories: platforms (characteristics of the employer's company), input factors (characteristics of the audit firm), processes, and results. A total of eight main categories and 64 subcategories were identified, with measurable indicators proposed for each main category. Once the main categories, sub-categories, and indicators were established, the interviewees proceeded to discuss the effects of each indicator on audit quality. The majority of interviewees highlighted the effect of the characteristics of the employer's environment on audit quality, a factor that is frequently overlooked in existing measurements. Moreover, unlike the majority of indicators proposed in previous research, the indicators put forth by the interviewees are designed to be (context-) specific to individual audit work and adaptable to changes in the employer's circumstances. Additionally, they can be measured by users based on the data available to them. This is in contrast to the indicators that are solely focused on the auditor. It merits mention that, according to the interviewees, none of the criteria categorized into the four groups can solely indicate audit quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Audit quality
  • audit quality indicators
  • foundation data method and thematic analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 25 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1403