مقایسه تاثیر روش های تدریس معکوس و کوانتومی با روش سنتی بر عملکرد دانشجویان درس اصول حسابداری (1)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

2 دانشیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

3 گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

10.22051/jera.2024.47414.3259

چکیده

آموزش و یادگیری دروس مقدماتی حسابداری به عنوان زیربنای آموزش سایر مباحث حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توسعه روزافزون فناوری‌های دیجیتال و کاربرد آنها در آموزش، دانشگاه‌ها را ملزم به ایجاد تغییراتی در روش‌های آموزش سنتی نموده است. بنابراین پژوهش حاضر سعی در بررسی تاثیر کاربست روش‌های تدریس معکوس و کوانتومی در مقایسه با روش سنتی تدریس از بعد عملکرد دانشجویان حسابداری را دارد. در این پژوهش شبه آزمایشی 78 دانشجوی درس اصول حسابداری (1)، از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح شهرستان رفسنجان، در نیمسال اول 1400- 1401 در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شده است. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد میانگین نمرات اکتسابی در گروه کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تغییر محسوسی نداشته است. اما سطح نمرات دانشجویان در دو گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش یافته است، به طوری که عملکرد دانشجویان در گروه‌های آزمایش در مقایسه با روش سنتی تدریس موجب بهبود عملکرد دانشجویان گردیده است. با استفاده از نتایج این پژوهش اساتید می‌توانند با کاربست روش‌های کاربردی، آموزش درس اصول حسابداری (1) را بهبود بخشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effect of flipped classroom and quantum teaching methods with the traditional method on the performance of accounting principles students (1)

نویسندگان [English]

  • hossein esmilkhani 1
  • Mahmoud moudmoeinadin 2
  • ّForough Heirany 3
1 PhD Student, Department of Accounting, yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
2 Associate Professor, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
3 Accounting, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
چکیده [English]

Teaching and learning introductory accounting courses is of great importance as a foundation for teaching other accounting topics. Also, the increasing development of digital technologies and their application in education has required universities to make changes in traditional education methods. Therefore, the present study tries to investigate the effect of using flipped classroom and quantum teaching methods compared to the traditional teaching method from the perspective of accounting students' performance. In this quasi-experimental research, 78 students of accounting principles course (1), from Islamic Azad University units in Rafsanjan city, were placed in experimental and control groups in the first semester of 1400-1401. Analysis of covariance was used to analyze the results. The findings of the present study show that the average scores obtained in the control group did not change significantly in the pre-test and post-test stages.However, the level of scores of students in the two experimental groups has increased in the post-test stage compared to the pre-test, so that the performance of the students in the experimental groups has improved the performance of the students compared to the traditional teaching method. Using the results of this research, professors can improve the teaching of accounting principles (1) by applying practical methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • flipped classroom teaching method"
  • quantum teaching method"
  • accounting principles lesson (1)"
  • , "
  • student performance"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 21 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1403