نقش تعدیل‌کننده عملکرد غیر‌مالی بازارمحصول در رابطه بین فعالیت‌های محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی با عملکرد‌ مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22051/jera.2024.46225.3202

چکیده

یکی از مهم‌ترین اهداف گزارشگری مالی‌، ارائه اطلاعات به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت-هاست‌. در دهه اخیر به دلیل پیدایش بحران‌های پیچیده جهانی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع انرژی، تقاضا برای اطلاعات از اطلاعات صرفا مالی به اطلاعات غیرمالی و آینده‌نگر در سه بعد فعالیت زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به منظور ارزیابی عملکرد شرکت‌ها افزایش یافته است. لذا اجرای شیوه‌های زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی در شرکت‌ها از سوی افکار عمومی، سرمایه‌گذاران و به ویژه رقبا اهمیت زیادی دارد. در یک بازار رقابتی، شرکت‌ها به منظور ایجاد یک تصویر مثبت از خود و حفظ مزیت رقابتی سعی در افزایش عملکرد مالی خود در پرتو اتخاذ یک استراتژی مناسب فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی دارند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر فعالیت‌های محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی بر عملکرد مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کنندگی عملکرد غیرمالی بازار محصول در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران در بازه زمانی 6 ساله بین سال‌های 1396 تا 1401 است. که با استفاده از روش حذف سیستماتیک، 147 شرکت برای پژوهش حاضرانتخاب شد. و به منظور‌آزمون ‌فرضیه‌ها‌، از نرم‌افزار ایویوز و روش رگرسیون داده‌های ترکیبی چند متغیره استفاده شده است. یافته‎های پژوهش، نشان داد بین فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی با عملکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران رابطه مثبت وجود دارد. همچنین عملکرد غیرمالی بازار محصول دارای نقش تعدیل-کننده بر رابطه بین فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی و عملکرد مالی است. نتایج و یافته‌های پژوهش می‌تواند مورد استفاده فعالان بازار سرمایه جهت رتبه بندی شرکت‌ها براساس فعالیت-های زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی و همچنین ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها باشد. همچنین شواهدی برای مدیران شرکت‌ها به منظور تعیین استراتژی رقابتی درسایه گزارشگری اطلاعات غیرمالی و آینده نگر ارائه نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Moderating Role of Product Market Non-Financial Performance in the Relationship Between ESG Activities and Financial Performance in Listed Companies in the Tehran Stock Exchange.

نویسندگان [English]

  • Zahra Zoalfaghari 1
  • Naser Izadinia 2
  • Saeid Aliahmadi 3
1 PhD Student of Accounting. Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch,Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor Department of Accounting, Isfahan (Khorasgan) Branch,Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

One of the most important goals of financial reporting is to provide information to evaluate the financial performance of the company. In the last decade, due to the emergence of complex global crises caused by climate change and lack of energy resources, the demand for information from purely financial information to non-financial and, forward-looking information in three dimensions of ESG activities to evaluate The performance of companies has increased. Therefore, the implementation of ESG methods in companies by public opinion, investors, and especially competitors is very important. In a competitive market, to create a positive image of themselves and maintain a competitive advantage, companies try to increase their financial performance in the light of adopting a suitable strategy for ESG activities. In this regard, the current research aims to investigate the impact of ESG activities on financial performance, taking into account the moderating role of product market non-financial performance in listed companies in the Tehran Stock Exchange in the period of 6 years‌ between 2017 and 2022. Using the systematic elimination method, 147 companies were selected for the present study. to test the hypotheses, the Eviwse software and multivariate combined data regression method were used. The findings of the research showed that there is a positive relationship between ESG activities with financial performance in listed companies on the Tehran Stock Exchange. Also, product market non-financial performance has a moderating role in the ‌ relationship between ESG activities and financial performance. The results and findings of the research can be used by capital market activists to rank companies based on ESG activities, as well as to evaluate the financial performance of companies. It ‌ has also provided evidence for managers to determine a competitive strategy on‌ based ‌ non-financial and information reporting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Market Non-financial Performance
  • ESG
  • Financial Performance