ارزیابی پیشران‌های کلیدی بروز حسابداری خلاقانه در آینده‌ی مشروعیت گزارشگری مالی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حسابداری،گروه حسابداری،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران

2 دکترای حسابداری،استادیار گروه آموزشی حسابداری ، واحد تهران جنوب ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران

3 دانشیار و عضو هییت علمی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی

4 دکترای حسابداری،استادیار گروه آموزشی حسابداری ، واحد تهران جنوب ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران

10.22051/jera.2024.45015.3168

چکیده

هدف این مطالعه، ارزیابی پیشران‌های کلیدی بروز حسابداری خلاقانه در آینده‌ی مشروعیت گزارشگری مالی شرکت‌ها می‌باشد. روش پژوهش مطالعه کیفی و کمی بود و باهدف انجام سناریوپردازی، ابتدا نسبت به شناسایی پیشران های کلیدی بروز حسابداری خلاقانه در بخش کیفی اقدام شد، سپس از طریق فرآیندهای ماتریسی و ترکیب آن با معیارهای مشروعیت گزارشگری مالی، تلاش شد تا مؤثرترین سناریوی مؤثر حسابداری خلاقانه به عنوان عامل کاهنده ی مشروعیت گزارشگری مالی شرکت ها در آینده مشخص گردد. مشارکت‌کنندگان حاضر در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و 25 نفر از مدیران مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران بودند. در این مطالعه از مجموعه متوالی از فرآیندهای ماتریسی در بخش کمی استفاده می‌شود تا براساس آن بتوان نسبت به تعیین سناریوهای محتمل در خصوص حسابداری خلاقانه اقدام نمود و سپس مؤثرترین ربع ماتریسی بر مشروعیت گزارشگری مالی شرکت‌ها در آینده مورد بررسی قرار گیرد. یافته‌های پژوهش در بخش کیفی براساس 12 مصاحبه با خبرگان، چارچوبی متناسب با 3 مضمون فراگیر؛ 6 مضمون سازمان دهنده و 26 مضمون پایه را نشان می‌دهد. از طرف دیگر در بخش کمی 4 ربع ماتریسی براساس دو محور  پیشران‌های حاکمیتی و پیشران‌های کنترل داخلی شناسایی شد. همچنین مشخص گردید، مهمترین سناریوی بروز حسابداری خلاقانه که می‌تواند مشروعیت اخلاقی گزارشگری مالی را تحت تأثیر قرار دهد، سناریوی ربع دوم ماتریس، یعنی ضعف تمرکزگرایی ساختاری در اثربخشی کنترل داخلی می‌باشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، سطح کنترل داخلی اولین جبهه‌ای از مواجه با عملکردهای مالی شرکت‌ها است که می‌تواند با فیلترنمودن هرگونه انحراف از واقعیت‌های عملکردی و رویه‌های گزارشگری مالی، امکان توسعه هنجاری پایبندی به رعایت حقوق ذینفعان را تقویت نماید. اما با اعمال نفوذ مدیران بر حسابرسان داخلی از طریق نفوذ و روابط دستوری، استقلال این واحد کاهش می‌یابد و این واحد مهم از فرآیندهای کنترل داخلی، اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Emergence Key Drivers of Creative Accounting in the Future of Financial Reporting Legitimacy

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Asadi 1
  • Hossein Badiei 2
  • Roya Darabi 3
  • Norouz Noorolahzade 4
1 PhD Student in Accounting, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Accounting, Faculty of Economics and Accounting, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Department of accounting. South Tehran Branch, Islamic Azad University.
4 Department of Accounting, Faculty of Economics and Accounting, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aims to evaluate the emergence of key drivers of creative accounting in the future of financial reporting legitimacy. The qualitative section had 12 academics and 25 financial managers from Tehran Stock Exchange companies. This study uses matrix processes in the quantitative part. It aims to find scenarios about creative accounting. Then, it investigates the best matrix quarter on the legitimacy of future financial reporting by companies. The qualitative research findings are based on 12 expert interviews. A framework suitable for 3 overarching themes was used. It shows 6 organizing themes and 26 basic themes. The quantitative part identified 4 matrix quadrants. They were based on the axes of governance and internal control drives. The most important scenario is in the second quadrant of the Tyrannicide Matrix. It concerns the weakness of structural centralization in internal control. This scenario links to the key drivers of the rise of creative accounting. It affects the ethical legitimacy of financial reporting. This study shows that internal control is key to financial performance. It can improve adherence to stakeholders' rights by filtering out deviations in operations and financial reports. But, when managers influence internal auditors, their independence decreases. This harms the effectiveness of this key internal control process

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Accounting
  • Financial Reporting Legitimacy
  • Scenario Planning
منابع
چهارده‌چریکی، معصومه.، بولو، قاسم.، رئیسی‌وانانی، ایمان.، باباجانی، جعفر.، تقوی‌فرد، محمدتقی. (1401). شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های حسابداری خلاقانه با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1): 21-40
مصطفایی، پرستو.، حسینی، سیدعلی. (1400). تحلیل محتوای کیفی گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با تأکید بر ذینفعان اجتماعی، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 11(3): 79-112
برزیده،فرخ،بولو،قاسم،نخبه فلاخ،زهرا.(1402).الگوی بهبود افشاء در گزارشگری مالی،پزوهش های تجربی حسابداری،13(1):1-26
References
Ajuzie, E, N; Eyisi, S, A; Iormbagah, J, A. (2022). Impact of Creative Accounting Techniques on Firms Financial Performance Reporting in Nigeria, International Journal of Management Studies and Social Science Research, 2(3): 109-132.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research, Qualitative Research, 1(3): 385–405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307
Awis, M.L; Abdullah, H.S.V; Lokman, N. and Said, R. (2018). Striving for Corporate Legitimacy through Corporate Social Responsibility (CSR): Insights from NGO’s Perspectives, Stakeholders, Governance and Responsibility (Developments in Corporate Governance and Responsibility, Vol. 14), Emerald Publishing Limited, Bingley, 115-139. https://doi.org/10.1108/S2043-052320180000014006
Bird, F. (2020). A defense of objectivity in the social sciences, rightly understood, Sustainability: Science, Practice and Policy, 16(1): 83-98. https://doi.org/10.1080/15487733.2020.1785679
Blessing, I.N. (2015). Empirical analysis on the use of forensic accounting techniques in curbing creative accounting, International Journal of Economics, Commerce &Management, 3(1): 1-30.
Bora, J; Saha, A. (2016). Creative accounting in financial reporting and its ethical perspective. International Journal Applied Research, 2(3):735-737.
Braun, V, Clarke, V (2006). Using thematic analysis in psychology, Journals, Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101
Barzideh, F; Bolou, Gh; Nokhbeh Fallah, Z;(2023) The Pattern of Improving Disclosure in Financial Reporting. Accounting empirical research, 13(1):1-26. (In Persian)
Chardah cheriki, M; Bolou,Gh;(2022). Identifying and ranking creative accounting indicators using the technique of network analysis process, accounting and social benefits, 12(1):21-40(In Persian).
De Villiers, C; Hsiao, P.-C.K; Zambon, S. and Magnaghi, E. (2022). Sustainability, Non-Financial, Integrated, and Value Reporting (Extended External Reporting): A conceptual framework and an agenda for future research, Meditari Accountancy Research, https://doi.org/10.1108/MEDAR-04-2022-1640
Debbarma, J; & Roy, Ch. (2023). Effects of Corporate Governance on Creative Accounting Practices: Evidence from NSE-listed Companies in India, Indian Journal of Corporate Governance, 16 (1): 52-78. https://doi.org/10.1177/09746862231170422
DiMaggio, P.J. and Powell, W.W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorhism and collective rationality in organizational fields”, American Sociological Review, 48(2): 147 -160.
Göcke, L; Hülsebusch, K; Menter, M. (2021). The legitimacy of corporate entrepreneurship: a structured literature review, Management Review Quarterly, 72(3): 385-416. https://doi.org/10.1007/s11301-021-00246-5
Hasan Ali Hamada, Marwa; Esam Al-Sammarraee, Ammar; and Alshareeda, Nadya (2021). The Impact of Creative Accounting Methods and the Reliability of Financial Statements: An Analytical Study of a Sample of Employees Working in Auditing Firms and Joint Stock Companies on the Bahrain Stock Exchange, Information Sciences Letters,10(4): 32-55. https://digitalcommons.aaru.edu.jo/isl/vol10/iss4/10
Hung, K; Tse, D.K. and Chan, T.H. (2023). Gaining legitimacy and host market acceptance: a CRM analysis for foreign subsidiaries in China, International Marketing Review, 40(1): 80-101. https://doi.org/10.1108/IMR-07-2021-0212
Jameson, M. (1988). A practical guide to creative accounting, London, Kogan Page.
Lin, K, P; Wen, W; Chou, Ch; Jen, Ch, H; Hung, K, Ch. (2011). Applying fuzzy GERT with approximate fuzzy arithmetic based on the weakest t-norm operations to evaluate repairable reliability, Applied Mathematical Modelling, 35(11): 5314-5325 https://doi.org/10.1016/j.apm.2011.04.022
Lock, I. and Schulz-Knappe, C. (2019). Credible corporate social responsibility (CSR) communication predicts legitimacy: Evidence from an experimental study, Corporate Communications: An International Journal, 24(1): 2-20. https://doi.org/10.1108/CCIJ-07-2018-0071
Luthra, S; Garg, D; Haleem, A. (2014). Green supply chain management. Implementation and performance - A literature review and some issues, Journal of Advances in Management Research, 11(01):20-46. https://doi.org/10.1108/JAMR-07-2012-0027
Martens, W. and Bui, C.N.M. (2023). An Exploration of Legitimacy Theory in Accounting Literature. Open Access Library Journal, 10(2): 1-20. https://doi.org/10.4236/oalib.1109713
Marzban, E; Firoozpour, A. & Marzban, M. (2022). Electricity as a common good/resource: a scenario based approach, International Journal of Energy Sector Management, https://doi.org/10.1108/IJESM-08-2021-0020
Mehta, N.K; Bhattacharyya, S.S. and Pandey, N. (2022). Empirical investigation regarding ethical decision making: a stakeholder cross-impact analysis (SCIA), International Journal of Ethics and Systems, 38(3): 444-464. https://doi.org/10.1108/IJOES-07-2021-0149
Mekaoui, S; Brahem, E. and Moalla, H. (2022). The impact of the Tunisian Revolution and internal governance mechanisms on the extent of voluntary information disclosure, Journal of Financial Reporting and Accounting, 20(1): 97-126. https://doi.org/10.1108/JFRA-03-2020-0085
Mostafaei, P; Hosseini, A;(2021). Qualitative content analysis of corporate social responsibility reports with an emphasis on social stakeholders, accounting empirical research, 11(3):79-112. (In Persian)
Oliver, C. (1997). Sustainable competitive advantage: combining institutional and resource-based views, Strategic Management Journal, 18(9): 697-713.
Palermo, T. (2018). Accounts of the future: A multiple-case study of scenarios in planning and management control processes, Qualitative Research in Accounting & Management, 15(1): 2-23. https://doi.org/10.1108/QRAM-06-2016-0049
Pittroff, E. (2021). The legitimacy of global accounting rules: a note on the challenges from path-dependence theory, Journal of Management and Governance, 25(2): 379-396. https://doi.org/10.1007/s10997-020-09546-6
Remenarić, B; Kenfelja, I; & Mijoč, I. (2018). Creative Accounting: Motives, Techniques and Possibilities of Prevention. Ekonomski vjesnik/Econviews - Review of Contemporary Business, Entrepreneurship and Economic Issues, 31(1): 193–199. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/ekonomski-vjesnik/article/view/6046
Saleh, M, M, A; Jawabreh, O; Abu-Eker, E, F, M. (2021). Factors of applying creative accounting and its impact on the quality of financial statements in Jordanian hotels, sustainable practices, Journal of Sustainable Finance & Investment, https://doi.org/10.1080/20430795.2021.1962662
Suchmann, M. C. (1995). Managing legitimacy: strategic and institutional approaches, Academy of Management Review, 20(3): 571-610.
Susmus, T; Demirhan, D. (2020). Creative Accounting: A Brief History and Conceptual Framework, AKADEMİK BAKIŞ DERGİSİ, 2(3): 1-20.
Vollero, A; Palazzo, M; Siano, A. and Sardanelli, D. (2018). Managing CSR communication: A study of legitimacy-seeking strategies adopted by service and product companies, The TQM Journal, 30(5): 621-637. https://doi.org/10.1108/TQM-11-2017-0131.
Xiu, L; Lu, F. and Liang, X. (2020). Legitimized identity vs identifiable legitimacy: Toward a theoretical framework of the relationship between organizational identity and organizational legitimacy, Nankai Business Review International, 11(1): 102-120. https://doi.org/10.1108/NBRI-03-2019-0009.