ارائه الگوی آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 دانشیارحسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

3 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران،

چکیده

تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات سریع علم و فناوری، تحول محیط تجاری و پیچیدگی‌ کسب و کارهای امروزی، انتظارات از نیروی کار و حسابداران را افزایش داده است. بنابراین در پاسخ به انتظارات جدیدِ کسب و کارها و جامعه از دانشگاه‌، تجدید نظر در برنامه آموزش حسابداری ضروری به نظر می‌رسد. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی جامع آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم است. بدین منظور طی مصاحبه عمیق با اساتید و صاحب‌نظران حوزه حسابداری و خبرگان آموزش عالی داده‌های پژوهش گردآوری شده و با استفاده از روش‌شناسی کیفی نظریه زمینه بنیاد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل و کدگذاری داده‌ها در سطوح باز، محوری و انتخابی، در مرحله نهایی با مفهوم‌سازی و انتزاع، الگوی جامع آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم استخراج گردید. خروجی و دستاورد پیاده‌سازی الگوی پژوهش، می‌تواند به طور خاص برای بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته حسابداری و همچنین به طور عام بر نحوه تعامل دانشگاه و رشته حسابداری با صنعت و جامعه در جهت بهبود کارآفرینی و نیز رشد و توسعه پایدار جامعه کمک نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Accounting Education Model at the Third and Fourth-Generation Universities

نویسندگان [English]

  • Mahsa Ghafarian Ghadim 1
  • Gholamreza Kordestani 2
  • Rohullah Bayat 3
1 Department of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Associate Professor of Accounting, Faculty of Social Science, Imam Khomeini international University, Qazvin, Iran.
3 Associate Professor of Accounting, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

The expectation from the workforce and accountants has been increased due to the social, economic, and political changes along with the rapid changes in science and technology, changes in the business environment, and the complexity of today’s businesses. Therefore, to find a response to the new expectation of businesses and expectations of society from universities, revising the accounting curricula would be essential. The main purpose of the current study is to design a comprehensive accounting education model at the third and fourth-generation universities. In this regard, the needed data gathered by the interview with the professors, experts in the field of accounting, and higher education and has been analyzed by applying a qualitative methodology called the grounded theory. After analyzing and coding the data at open, selective, and axial levels the comprehensive accounting education model at the third and fourth- generation universities has been extracted by conceptualization and abstraction. The studied research method can be implemented specifically to revise the accounting curricula and would generally affect the interaction between university and accounting major with industry and society. Also, entrepreneurship will be improved and society will move toward sustainable development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting Education
  • Accounting Education Model
  • the Third-and Fourth-Generation Universities
باباجانی، جعفر؛ قربانی‌زاده، وجه‌ا...؛ خنکا، عبدالخالق.(1399). آینده‌پژوهی حسابداری مدیریت: از منظر آموزش و پژوهش. فصلنامه پژوهش‌های تجربی حسابداری، 9(35): 96-77.
جامعی، رضا.(1397). بررسی تناسب محتوا و شیوه‌های آموزش حسابداری (کارشناسی ارشد) با مهارت‌های مورد نیاز بازار کار: از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 4(3): 233-218.
خوش نژاد، زهرا، سلیمی مهتاب، جهانیان رمضان و مژگان عبدالهی(1401). ارائه ی الگوی دانشگاه نسل چهارم (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)، توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 13(1): 193-206.
دهقان‌دهنوی، حسن؛ معین‌الدین، محمود؛ صبا، ندا.(1391). تعیین اجزای دانش و مهارت آموزش حسابداری در محیط‌های تجاری جدید با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری. فصلنامه پژوهش‌های تجربی حسابداری، 1(4): 119-105.
دیانتی‌دیلمی, زهرا؛ پاکزاد، عطیه.(1396). بررسی درجه اثربحش بودن آموزش حسابداری در دانشگاه‌ها و عوامل موثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازن.  فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(21): 141-121.
دیانتی دیلمی، زهرا( 1402). الگوی بالندگی حسابداری در ایران: با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 12(2): 244-217.
 
صالحی، مهدی؛ نصیرزاده، فرزانه؛ رستمی، وهاب.(1393). چالش‌های آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی. مجله دانش حسابرسی، 13(54): 86-67.
عزیزی، محمد و اکرم عزیزی(1395). نسل سوم دانشگاهی: تجربه های موفق دانشگاه های برتر در آموزش کارآفرینی با اتکاء به منابع صنعت، نشریه صنعت و دانشگاه،9(1):14-1.
 
غلامی، زهرا؛ آراسته، حمیدرضا؛ نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم؛ زین‌آبادی، حسن رضا.(1397). تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم در ایران: ارائه الگوی مفهومی. نشریه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 11(4): 38-30.
فراستخواه، مقصود.(1398). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر نظریه برپایه (گراندد تئوریGTM). چاپ هفتم، تهران: انتشارت آگاه.
مجتهدزاده، ویدا.(1380). بررسی برنامه آموزش حسابداری در دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی: دیدگاه‌های شاغلین در حرفه حسابداری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 11(37-38): 370-331.
مشایخی، بیتا؛ شفیع‌پو، سید مجتبی.(1391). بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاه‌های ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی مجله دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 19(67): 142-119.
مهدی، رضا؛ شفیعی، مسعود.(1396). نقش‌آفرینی و ظرفیت‌سازی دانشگاه‌های نسل چهارم برای توسعه محلی و منطقه‌ای. فصلنامه صنعت و دانشگاه، 10(35-36): 22-1.
نایب‌زاده، شهناز؛ حیرانی، فروغ؛ سلطانی‌نژاد، مهدی؛ نجاتی، مصطفی.(1391). بررسی ارتباط بین متغیرهای پیش‌زمینه‌ای و عملکرد آموزشی دانشجویان (دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد). فصلنامه آموزش عالی، 5(17): 181-165.
نوروزی، علیرضا؛ ترکمان، طاهره؛ زاهدی، شیرین.(1397). دانشگاه کارآفرین: مفاهیم و شاخص‌ها (چاپ اول). تهران: نشر چاپار.
نونهال نهر، علی‌اکبر؛ محمدزاده سالطه، حیدر؛ حمدالهی، کبری.(1393). ارزیابی تأثیرآموزش حسابداری (آموزش دانشگاهی و دوره‌های ضمن خدمت) و تجربه بر قضاوت‌های حرفه‌ای حسابرسان. فصلنامه پژوهش‌های تجربی حسابداری، 4(13): 196-191.
References
Abdulaziz Y. S. Mosbah, Christopher J. Cowton, Julie E. Drake & Wilma W. Teviotdale (2022): Preparing students for the workplace in developing countries: a study of accounting education in Libya, Accounting Education, DOI: 10.1080/09639284.2022.2032220
Babajani, J., Ghorbanizadeh, V., & Khanka, A. (2020). The future of management accounting research: from the perspective of education and research. Journal of Empirical Research in Accounting, 9 (35): 96-77. (In Persian)
Bicknell, A., Francis-Smythe, J., & Arthur, J. (2010). Knowledge transfer: de-constructing the entrepreneurial academic. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(6), 485–501.
Cernușca, L. (2020). Soft and Hard Skills in Accounting Field-Empiric Results and Implication for the Accountancy Profession. Studia Universitatis Vasile Goldis” Arad–Economics Series, 30(1), 33–56.
Dehghan Dehvani, Hassan., Moinuddin, M., & Saba, N. (2012). Determining the components of knowledge and skills of accounting training in new business environments with a structural equation modeling approach. Journal of Empirical Research in Accounting, 1 (4): 119-105. (In Persian)
Dianati Deilami, Zahra(2023).A Model for Evolution of accounting in Iran: Based on Grounded Theory, Accounting Knowledge & Management Auditing, 12(2), 217-244 (In Persian).
Dianati Deilami, Z., & Pakzad, A (2017). Assessing the degree of effectiveness of accounting training in universities and the factors affecting it using a balanced assessment card. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 6 (21): 141-121. (In Persian)
Dickson, P. H., Solomon, G. T., Weaver, K. M., Dickson, P. H., & Solomon, G. T. (2008). Entrepreneurial selection and success: does education matter? Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(2), 239–258.
Farastkhah, M. (1398). Qualitative research method in social sciences with emphasis on theory (grounded theory (GTM theory)). Seventh Edition, Tehran: Agah Publishing. (In Persian)
Gholami, Z., Arasteh, H., & Nave Ibrahim, A., & Zeinaabadi, H. R. (1397). A Reflection on the Educational Function of Third Generation Universities in Iran: Presenting a Conceptual Model. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 11 (4): 38-30. (In Persian)
Gittings, L., Taplin, R., & Kerr, R. (2020). Experiential learning activities in university accounting education : A systematic literature review. Journal of Accounting Education, 52, 100680.
Helmayunita, N., Serly, V., Honesty, H. N., Betavia, A. E., Handayani, D. F., Septiari, D., … Honesty, F. F. (2019). The Effect of Accounting Computer Training for Teachers of Accounting Vocational Schools to Improving Teacher Competency. 4th International Conference on Education, Economics, Business and Accounting, 124, 543–548.
Jamei, Reza. (2018). Investigating the appropriateness of content and methods of accounting training with the skills required by the labor market: from the perspective of students, university professors and members of the Iranian Society of Certified Public Accountants. Journal of Teaching Research, 4 (3): 233-218. (In Persian)
Kavanagh, M. H., Drennan, L., Ameen, Elsie, Bruns, Sharon, M., Cynthia. (2008). What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations. Accounting & Finance, 48(2), 279–300.
 Khoshnejad,Zahra, Salimi, Mahtab , Jahanian, Ramezan & Mojgan Abdollahi( 2022). Presenting the Fourth Generation University Model (Case Study: Islamic Azad University), Educational Development of Judishapur, 13(1), 193-206 (In Persian).
Li, Y., & Ma, L. (2019). Analysis on the Construction of Accounting Practice Teaching System for Training Applied Accounting Talents in Colleges and Universities Based on the Innovation of Industry-University-Research Cooperative Education. 5th International Conference on Education Technology, Management and Humacities Science (ETMHS 2019), 17–22.
Mahdi, R., & Shafiee, M. (2017). Mapping and capacity building of fourth generation universities for local and regional development. Journal of Industry and University, 10 (35-36): 22-1. (In Persian)
Mashayekhi, B., & Shafi'pour, M. (2012). Investigating the efficiency of the accounting education system at the level of Iranian universities using data envelopment analysis technique. Accounting and Auditing Reviews Journal of the Faculty of Management, University of Tehran, 19 (67): 142-119. (In Persian)
Mujtahedzadeh, V. (2000). Review of accounting training program in Iranian universities at the undergraduate level: Perspectives of employees in the accounting profession. Journal of Humanities Al-Zahra University, 11 (37-38): 370-331. (In Persian)
Musov, M. (2019). Accounting Education in a Sustainable Development Context. In 15th International Conference of ASECU (pp. 469–477).
Nayebzadeh, S., Heirani, F., Soltaninejad, M., & Nejati, M. (2012). Investigating the Relationship between Background Variables and Students' Educational Performance (Case Study: Master of Accounting Students, Islamic Azad University, Yazd Branch). Journal of Higher Education, 5 (17): 181-165. (In Persian)
Nonhal Nahr, A., Mohammadzadeh S. H., & Hamdollahi, K. (2014). Evaluating the effect of accounting training (university education and in-service courses) and experience on auditors' professional judgments. Journal of Empirical Research in Accounting, 4 (13): 196-191. (In Persian)
Norouzi, A., Turkman, T., & Zahedi, S. (2018). Entrepreneur University: Concepts and Indicators (First Edition). Tehran: Chapar Publishing. (In Persian)
O’Connell, B., Carnegie, G. D., Carter, A. J., de Lange, P., Hancock, P., Helliar, C. V, … Watty, K. (2015). Shaping the future of accounting in business education in Australia. Melbourne, Australia: CPA, 1–121.
Parvaiz, G. S., Mufti, O., & Gul, S. (2017). Problems and Challenges in Skills Development: A Perspective from Professional Accounting Education. Business & Economic Review, 9(4), 83–110. https://doi.org/10.22547/ber/9.4.5
Salehi, M., Nasirzadeh, F., & Rostami, W. (2014). Challenges of accounting training in Iran from the perspective of professionals and academic authorities. Journal of Auditing Knowledge, 13 (54): 86-67. (In Persian)
Taryn, M.,  & Gizelle, D.,W. (2023): Preparing accounting students to be responsible leaders, Accounting Education, DOI:10.1080/09639284.2023.2228291
 
Zuti, B., Lukovics, M., & Kopper, J. (2015). „Fourth Generation” Universities and Regional Development. In Higher Education Institutions and Regional Development (pp. 14–31). Stünings Medien.