چارچوب برازش محتوایی محرک‌های حسابداری خلاق براساس تکنیک خوشه‌پردازی رپیدماینر: پیاده‌سازی الگوریتم هارتیگان-ونگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

3 دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

چکیده

هدف این مطالعه شناسایی محرک‌های حسابداری خلاق به عنوان عامل تحریف صورت‌های مالی براساس براساس تکنیک خوشه‌پردازی رپیدماینر جهت پیاده‌سازی الگوریتم هارتیگان-ونگ می‌باشد. به عبارت دیگر در این مطالعه با تعیین پژوهش‌های مشابه نسبت به غربالگری متون پژوهش از طریق مجموعه‌ای از فرآیندهای هوش مصنوعی در الگوریتم هارتیگان-ونگ اقدام گردید. این مطالعه به لحاظ روش شناسی می‌تواند در دسته پژوهش‌های ترکیبی قرار گیرد که با مرور محتوایی، ابتدا ابعاد را شناسایی نمود و سپس از طریق تحلیل فازی نسبت به تعیین مؤثرترین بعد شناسایی شده اقدام کرد. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی، پژوهش‌های مرتبط با موضوع مورد مطالعه در بازه 2022 تا 2018 بودند و در بخش کمی، 26 نفر از مدیران مالی شرکت‌های بازار سرمایه که دارای دانش تخصصی و تجربه بودند، مشارکت داشتند. در این مطالعه از دو نرم افزار رپیدماینر و متلب در بخش‌های کیفی و کمی براساس کدنویسی و دستورات نرم افزاری بهره برده شد. نتایج مطالعه در بخش کمی، از تعیی 21 مضمون گزاره‌ای به عنوان محرک‌ها یا علل زمینه‌ای حسابداری خلاق حکایت دارد. در بخش کمی نیز طبق تحلیل فازی و تعیین وزن نهایی هریک از مضامین گزاره‌ای مشخص شد، مالکیت خانوادگی مبنای ساختار شرکت با نماد «Y17» به عنوان مؤثرترین مضمون گزاره‌ای بروز حسابداری خلاق قلمداد می‌شود که می‌تواند کارکردهای شرکت‌های بازار سرمایه را به سمت احتمال تحریف بالاتر هدایت نماید. نتیجه بدست آمده گویایی این موضوع است که ساختار شرکت‌های دارای مالکیت خانوادگی، در بازار سرمایه، عامل مؤثرتری برای بروز حسابداری خلاق می‌تواند قلمداد شود، زیرا این شرکت‌ها معمولاً در انتخاب اعضای هیئت مدیره و انتصاب مدیرعامل با محدودیت‌های نظارتی کمتری مواجه هستند و این موضوع احتمالاً باعث تضعیف کارکردهای حاکمیت شرکتی در خصوص حفاظت از منافع سهامداران اقلیت گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Content Framework of Creative Accounting Stimuli based on Rapidminer Clustering Technique: Implementation of Hartigan-Wong Algorithm

نویسندگان [English]

  • Mehdi Kalantari 1
  • Hasan Valian 2
  • Mohammadreza Abdoli 3
  • Maryam Shahri 2
1 PhD Student, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 Associate Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to identify the drivers of creative accounting as a factor in distorting financial statements based on the rapid-miner clustering technique to implement the Hartigan-Wong algorithm. In other words, in this study, by determining similar research, the research texts were screened through a set of artificial intelligence processes in the Hartigan-Wong algorithm. In terms of methodology, this study can be placed in the category of mixed research, which first identified the dimensions by reviewing the content and then determined the most effectively identified dimension through a fuzzy process. The statistical population of this study in the qualitative part was research related to the subject under study between 2022 and 2018, and in the quantitative part, 26 financial managers of capital market companies who had specialized knowledge and experience participated. In this study, Rapidminer and MATLAB software were used in qualitative and quantitative sections based on coding and software commands. The results of the study in the quantitative part indicate the determination of 21 propositional themes as drivers or underlying causes of creative accounting. In the quantitative part, according to the fuzzy analysis and determining the final weight of each of the propositional themes, it was determined that family ownership is the basis of the company structure with the symbol "Y17" as the most effective propositional theme of creativity accounting, which can improve the functions of capital market companies. Leads to a higher probability of distortion. The result obtained is the statement that the structure of family-owned companies, in the capital market, can be considered a more effective factor for the emergence of creative accounting because these companies usually face fewer regulatory restrictions in the selection of board members and the appointment of the CEO. This issue is likely to weaken the functions of corporate governance regarding the protection of the interests of minority shareholders

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Accounting
  • Rapidminer
  • Hartigan-Wong Algorithm
منابع
امیرحسینی، زهرا؛ هادیان‌پور، امید. (1397). شفافیت افشا در خصوص فعالیت در ارزش‌گذاری حساب‌های ذخیره‌ای و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 8(3): 211-237.
پیوندی، سعیده؛ قائمی، محمدحسین؛ دریائی، عباسعلی. (1401). شناسایی گزارش‌های مالی جسورانه شرکت‌ها، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 12(3): 141-160.
چهارده‌چریکی، معصومه؛ بولو، قاسم؛ رئیسی‌وانانی، ایمان؛ باباجانی، جعفر؛ تقوی‌فرد، محمدتقی. (1401). شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های حسابداری خلاقانه با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1): 21-40
ساجدی، هدیه؛ سادات‌تقوی، زهرا؛ تقوی، فرناز سادات. (۱۳۹۴). مقدمه‌ای بر بازیابی اطلاعات، نشر: نیاز دانش (چاپ اول).
یاسمی، مهدی؛ قنبری، مهرداد؛ جمشیدی‌نوید، بابک؛ مسعودی، جواد. (1401). اخلاق زیست‌محیطی: نقش مصرف انرژی تجدید‌پذیر در حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر حسابداری خلاق، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 17(2): 89-98.
References
Abed, I, A; Hussin, N; Ali, M, A; Haddad, H; Shehadeh, M; Hasan, E, F. (2022). Creative Accounting Determinants and Financial Reporting Quality: Systematic Literature Review, Risks MDPI, 10(4): 1-25
Adámiková, E; Čorejová, T. (2021). Creative Accounting and the Possibility of Its Detection in the Evaluation of the Company by Expert, JRFM, MDPI, 14(7): 1-12.
Adamikova, E; Corejova, T. (2021). Possibility to reveal creative accounting when determining the value of the forwarding company’s assets, Transportation Research Procedia, 55(2): 42-49. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.07.088
Akpanuko, E.E. and Umoren, N.J. (2018). The influence of creative accounting on the credibility of accounting reports, Journal of Financial Reporting and Accounting, 16(2): 292-310. https://doi.org/10.1108/JFRA-08-2016-0064
Akpanuko, E.E. and Umoren, N.J. (2018). The influence of creative accounting on the credibility of accounting reports, Journal of Financial Reporting and Accounting, 16(2): 292-310. https://doi.org/10.1108/JFRA-08-2016-0064
Amat, O; Blake, J; Dowds, J. (1999). The Ethics of Creative Accounting, Economics Working Papers, 11(1): 43-67. https://EconPapers.repec.org/RePEc:upf:upfgen:349
Amirhosseini, Z; & Hadianpor, O. (2018). Disclosure Transparency Related to Activity in Valuation of Reserve ‎Accounts and Accruals-‎Based Earnings Management. Empirical Research in Accounting, 8(3): 211-237. (In Persian)
Cernusca, L; David, D; Nicolaescu, C; & Gomoi, B. (2016). Empirical Study on the Creative Accounting Phenomenon. Studia Universitatis Vasile Goldis” Arad Economics Series, 26 (2). https://doi.org/10.1515/sues-2016-0010
Chahrdahcheriki, M; Blue, G; raeisi vanani, I; Babajani, J; & Taghavifard, M. T. (2022). Identifying and Ranking creative accounting Indicators Using Analytic Network Process. Journal of Accounting and Social Interests, 12(1), 21-40. (In Persian).
Goto, T; Yamamoto, G. (2023). Debt issuance incentives and creative accounting: Evidence from municipal mergers in Japan, Journal of the Japanese and International Economies, 68(1): 32-49. https://doi.org/10.1016/j.jjie.2023.101259
Gupta, C.M. and Kumar, D. (2020). Creative accounting a tool for financial crime: a review of the techniques and its effects, Journal of Financial Crime, 27(2): 397-411. https://doi.org/10.1108/JFC-06-2019-0075
Hirota, H; Yunoue, H. (2022). Fiscal rules and creative accounting: Evidence from Japanese municipalities, Journal of the Japanese and International Economies, 63(2): 91-133. https://doi.org/10.1016/j.jjie.2021.101172
Kahraman, C; Öztaysi, B; Sari, I, U; Turanoglu, E. (2014). Fuzzy analytic hierarchy process with interval type-2 fuzzy sets, Knowledge-Based Systems, 59(3): 48-57. http://dx.doi.org/10.1016/j.knosys.2014.02.001
Karnik, J.M. Mendel, (2001). Operations on type-2 fuzzy sets, Fuzzy Sets Syst. 122(2): 327–348.
Luo, S. and Song, F. (2022). Principles-based versus rules-based:
accounting standards precision and financial restatements in China,
Asian Review of Accounting, 30(4): 581-615. https://doi.org/10.1108/ARA-09-2021-0177
Mendel J. M. and John, R. I. B. (2002).Type-2 Fuzzy Sets Made Simple, IEEE Transactions on Fuzzy Systems, 10(2): 117-127.
Peyvandi, S; Ghaemi, M. H; & Daryaei, A. A. (2022). Identifying the aggressive financial reporting of firms. Empirical Research in Accounting, 12(3): 141-160. (In Persian)
Qatawneh, A, M; Alqtish, A, M. (2017). Critical Examination of the Impact Accounting Ethics and Creative Accounting on the Financial Statements. International Business Research, Canadian Center of Science and Education, 10(6): 104-111.
Rahman, M, J; Zhu, H. (2023). Predicting accounting fraud using imbalanced ensemble learning classifiers: evidence from China, Accounting & Finance, 2(2): 1-29. https://doi.org/10.1111/acfi.13044
Reischmann, M. (2016). Creative accounting and electoral motives: Evidence from OECD countries, Journal of Comparative Economics, 44(2): 243-257. https://doi.org/10.1016/j.jce.2015.07.001
Sajdi, H; Sadat-Taqvi, Z; Taqvi, F, S. (2015). An introduction to information retrieval, published by Niaz Danesh (first edition). (In Persian)
Saleh, M, M, A; Jawabreh, O; Abu-Eker, E, F, M. (2021). Factors of applying creative accounting and its impact on the quality of financial statements in Jordanian hotels, sustainable practices, Journal of Sustainable Finance & Investment, https://doi.org/10.1080/20430795.2021.1962662
Saleh, M, M, A; Jawabreh, O; Abu-Eker, E, F, M. (2021). Factors of
applying creative accounting and its impact on the quality of
financial statements in Jordanian hotels, sustainable practices,
Journal of Sustainable Finance & Investment, https://doi.org/10.1080/20430795.2021.1962662
Susmus, T; Demirhan, D. (2020). Creative Accounting: A Brief History and Conceptual Framework, AKADEMİK BAKIŞ DERGİSİ, 2(3): 1-20.
Tesfamariam, S; Sadiq, R. (2006). Risk-based environmental decision-making using fuzzy analytic hierarchy process (F-AHP). Stochastic Environmental Research and Risk Assessment, 21(1): 35-50.
Ustinova, Y; Gupta, Ch, M; Shaposhnikov, A. (2022). Creative Accounting Detection Methods: Foreign Experience, Advances in Social Science. Education and Humanities Research, 632(2): 193-219
Yasmi, M; Ghanbari, M; Jamshidinavid, B; Masoudi, J. (1401). Environmental ethics: the role of renewable energy consumption in environmental protection with an emphasis on creative accounting, Journal of Ethics in Science and Technology, 17(2): 89-98. (In Persian).