تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری و مالی دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران،

چکیده

روند پرشتاب دگرگونی‌های صورت گرفته در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به‌ویژه اینترنت، کلیه‌ی ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده به‌گونه‌ای که برای مثال در حوزه‌ی حسابداری منجر به معرفی یک رشته‌ی نوین و انقلابی برای گزارشگری مالی شده است. این روش نوین گزارشگری در عصر جدید را گزارشگری مالی اینترنتی گویند. با توجه به اهمیت این نوع گزارشگری که می‌تواند تأثیر بسزایی بر تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی داشته باشد، پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثرات این شیوه‌ی جدید گزارشگری بر ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی است. برای انجام این پژوهش نمونه‌ای متشکل از 112 شرکت از میان کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید. همچنین این پژوهش به صورت مقطعی بوده و از اطلاعات صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی شرکت‌های نمونه در پایان سال 1394 استفاده شده است.
بر اساس نتایج پژوهش، درصد گزارشگری مالی اینترنتی و درصد اقلام محتوایی گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد، ولی درصد اقلام نحوه ارائه گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت تأثیری ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Internet Financial Reporting and Firm Value

نویسندگان [English]

  • Mahdi Nazemi Ardakani 1
  • zohreh aref manesh 1
  • Somayye Dehghan Dehnavi 2
1 Assistant Prof of Accounting, yazd University, Department of Accounting And Finance
2 Msc. student of Accounting, yazd university, Department of Accounting And Finance
چکیده [English]

The fast-paced process of transformations in the field of Information and Communication Technology (ICT), especially Internet, has affected all dimensions of human societies. For example, in the field of accounting it has introduced a new and revolutionary method for financial reporting, which is called internet financial reporting. Considering the importance of this kind of reporting that can have a significant effect on the decision making of financial information users, this study seeks to investigate the effects of this new reporting method on the value of firms listed in Tehran Stock Exchange.The research is an applied and descriptive-correlation one. The sample consists of 112 firms selected from all firms listed in Tehran Stock Exchange by systematic exclusion method. The study is also cross-sectional and uses financial information and explanatory notes of sample firms in 2016/3/19.According to the results, the percentage of Internet financial reporting and the percentage of content items of internet financial reporting have a significant positive effect on the firms value, but the percentage of presentation items of internet financial reporting has no effect on the firm value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet financial reporting
  • content items
  • presentation items
  • Firm value
اسدیان اوغانی، اصغر. (1387). بررسی تأثیر گزارشگری مالی تحت وب بر ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری. پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تهران.
اعتمادی، حسین؛ حصارزاده، رضا؛ محمدآبادی، مهدی و بذرافشان، آمنه. (1391). افشا و ارزش شرکت: شواهدی از بازار سرمایه نوظهور ایران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت: 5 (13). 77-67.
امینی، پیمان و مرادی، فریدون. (1386). گزارشگری واحدهای اقتصادی در اینترنت (گزارشگری الکترونیکی). فصلنامهحسابرس: 39، 71-64.
پورزمانی، زهرا و سنایی، فاطمه. (1390). تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر قیمت سهام. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار: 6 (1). 74-63.
ثقفی، علی؛ عرب مازار یزدی، محمد و باغومیان، رافیک. (1384). گزارشگری مالی در اینترنت و وضعیت آن در ایران. فصلنامه مطالعات حسابداری: 3 (10-11). 159-127.
خدائی وله زاقرد، محمد و یحیایی، منیره. (1389). بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت: 3 (5). 15-1.
خردیار؛ بهتوئی، حسین و طاهری، آرزو. (1393). گزارشگری مالی اینترنتی. اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت، اصفهان، موسسه آموزش عالی جامی. دریافت شده از: www. civilica. com
خسروی، علی؛ ولی پور، هاشم و مرادی، جواد. (1393). عوامل موثر گزارشگری اینترنتی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه.
زارع بهنمیری، محمدجواد و نادی، زینب. (1387). کاربرد XBRL و XARL در شفافیت و سرعت بخشی گزارشگری مالی. مجموعه مقالات همایش ملی چشم­انداز آتی حسابداری و حسابرسی: 226-244.
سلیمانی امیری، غلامرضا و رحیمی تمرین، عاطفه. (1392). رابطه بین به­موقع بودن گزارشگری مالی و عملکرد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش­های تجربی حسابداری: 3 (11). 35-21.
شیخ، محمد جواد و حسن زاده، ایمان. (1393). گزارشگری مالی تحت وب. فصلنامه مطالعات حسابداری و حسابرسی3 (9). 35-20
صالحی، مهدی؛ موسوی شیری، محمود و رضوی، یاسر. (1393). رابطه بین اضافه ارزشیابی سهام و افشای اینترنتی اطلاعات مالی. مجله پژوهش­های تجربی حسابداری: 4 (14). 103-79.
طهور، امیر و علیمرادی بهاء، سحر. (1394). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربرد اینترنت در حسابداری. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی
عرب مازار یزدی، محمد و جابری نسب، بهروز. (1388). ایکس بی آر ال، انقلاب گزارشگری مالی در دهه اخیر. ماهنامه حسابدار: 23 (206). 48-40.
فروغی، داریوش و آدینه جونقانی، احمد. (1391). رابطه بین میزان افشای اطلاعات و ارزش شرکت. پژوهش­نامه حسابداری مالی و حسابرسی: 4 (15). 142-117.
کردستانی، غلامرضا و رحیمی، مصطفی. (1390). بررسی عوامل تعیین کننده­ی انتخاب سطح کیفیت گزارشگری مالی و اثرات اقتصادی آن در بازار سرمایه. فصلنامه پژوهش­های تجربی حسابداری مالی،: 1 (1). 91-68.
نوروزی­پور، کریم؛ محمدی، مهدی و علیزاده، نادی. (1390). روندی به سوی گزارشگری مالی الکترونیکی: بررسی تاثیر فناوری اطلاعات برافشای داوطلبانه اطلاعات شرکت. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت: 4 (11). 92-73.
‏ Choudhary, S. , Nalwaya, N. , & Vyas, R. (2015). Corporate Financial Reporting on Internet–A Study of Users’ Perception in Udaipur City. ‏International Journal of Research in Management & Social Science, 3 (3).
Ahmed, A. H. (2013). Corporate Internet Reporting in Egypt: Practices and perceptions. Un-published PhD Thesis, University of Dundee, UK.
Ahmed, A. H. , Tahat, Y. A. , Burton, B. M. , & Dunne, T. M. (2015). The value relevance of corporate internet reporting: The case of Egypt. Advances in Accounting: 31 (2) , 188-196. ‏
Al-Sartawi, A. M. (2017). The Effect of the Electronic Financial Reporting on the Market Value Added of the Islamic banks in Gulf Cooperation Council Countries. In 8th Global Islamic Marketing Conference, 4-6. ‏
Amini, P & Moradi, F. (2007). Economic reporting units on the Internet (electronic reporting). Auditor's Quarterly, 39, 64-71. ((In Persian)
Arab Mazar Yazdi, M & Jaberi Nasab, B. (2009). XBRL, financial reporting revolution in the last decade. Accountant Monthly: 23 (206) ,40-48. ((In Persian)
Asadiyan Oghani, A. (2008). The Effect of Web-Based Financial Reporting on the Quality Characteristics of Accounting Information. Master's Thesis for Accounting, University of Tehran. (In Persian)
Barth, M. E. , Beaver, W. H. , & Landsman, W. R. (2001). The relevance of the value relevance literature for financial accounting standard setting: another view. Journal of accounting and economics: 31 (1) ,77-104.
Bin Ali Khan, M. N. A. , & bin Ismail, N. A. (2011). The use of disclosure indices in internet financial reporting research. Journal of Global Business and Economics: 3 (1) ,157-173. ‏
Bonsón, E. , & Escobar, T. (2006). Digital reporting in Eastern Europe: An empirical study International Journal of Accounting Information Systems, 7 (4) , 299–318.
Cormier D, Ledoux M J, Magnan M. (2009). The use of Web sites as a disclosure platform for corporate performance. International Journal of Accounting Information Systems, 10, 1– 2.
Debreceny, R. , Gray, G. L. , & Rahman, A. (2003). The determinants of internet financial Reporting. Journal of Accounting and Public Policy, 21 (4) , 371–394.
Dolinšek, T. , Tominc, P. , & Lutar Skerbinjek, A. (2014). The determinants of internet financial reporting in Slovenia. Online Information Review: 38 (7) , 842 – 860.
Etemadi, H, Hesarzadeh, R, Mohammad Abadi, M & Bazrafshan, A. (2012). Company Disclosures and Values: Evidence from the Emerging Market of Iran. Journal of Management Accounting, 5 (13) ,67-77. (In Persian)
Foroughi, D & Adine Junaghani, A. (2012). The relationship between disclosure rate and company value. Research Journal of Accounting and Auditing, 4 (15) , 117-142. (In Persian)
Garay, U. , González, M. , Guzmán, A. , & Trujillo, M. A. (2013). Internet-based corporate disclosure and market value: Evidence from Latin America. Emerging Markets Review17,150-168. ‏
Hunter, S. A. , & Smith, M. (2011). Impact of internet financial reporting on emerging markets. journal of International Business Research: 8 (2) ,21-41.
Kheradyar, Behtooi, H & Taheri, A. (2014). Internet financial reporting. The first National Accounting, Audit and Management Conference, Isfahan, Jami Institute of Higher Education. Available at: www. civilica. com. (In Persian)
Khodai walah zaghard, M & Yahyai, M. (2010). Investigating the relationship between financial reporting quality and investment efficiency in Tehran Stock Exchange. Management Accounting Magazine, 3 (5). 1-15 (In Persian)
Khosravi, A, Valipour, H & Moradi, J. (2014). Effective factors of Internet reporting in companies admitted to Tehran Stock Exchange. International Conference on Accounting, Economics and Financial Management, Tehran, Knowledge-Driven School of Technology. Available at: www. civilica. com. (In Persian)
Kordestani, Gh & Rahimi, M. (2011). Determining the determinants of choosing the level of financial reporting quality and its economic effects in the capital market. Journal of Empirical Accounting Research: 1 (1) , 68-91. (In Persian)
Lai, S. C. , Lin, C. , Lee, H. C. , & Wu, F. (2010). An empirical study of the impact of internet financial reporting on stock prices. ‏ The International Journal of Digital Accounting Research, 10, 1-26.
Larrán, M. , & Giner, B. (2002). The use of the internet for corporate reporting by Spanish Companies. The International Journal of Digital Accounting Research, 2 (1) , 53–82.
Momany, M. T. , Al-Shorman, S. A. D. (2006). Web-based voluntary financial reporting of Jordanian companies. International Review of Business Research Papers, 2 (2) , 127-139.
Noruzipour, K, Mohammadi, M &Alizadeh, N. (2011). A Trend in Electronic Financial Reporting: A Study on the Impact of Information Technology on Information Volunteering. Quarterly Journal of Management Accounting, 4 (11) , 73-92. (In Persian)
Poorzamani, Z & Sanai, F. (2011). Impact of online financial reporting on stock prices. Journal of Financial Valuation Analysis of Securities: 6 (1). 63-74 (In Persian)
Rahman, Z. D. (2010). The Impact of Internet Financial Reporting on Stock Prices Moderated by Corporate Governance: Evidence from Indonesia Capital Market. available at: http: // papers. ssrn. com
Salehi, M, Mousavi Shiri, M & Razavi, Y. (2014). The relationship between stock valuation and disclosure of financial information. Journal of Empirical Accounting Research, 4 (14) , 79-103. (In Persian)
Saqafi, A, Arab Mazar Yazdi, M & Baghomian, R. (2005). Financial reporting on the Internet and its status in Iran. Quarterly Journal of Accounting Studies, 3 (10_11) , 127-159. (In Persian)
Sheikh, M. J & Hassanzadeh, I. (2014). Web Financial Reporting. Quarterly journal of accounting and auditing, 3 (9) ,20-35. (In Persian)
Soleimani Amiri, Gh & Rahimi Tamrin, A. (2013). Relationship between timeliness of financial reporting and the performance of companies accepted in Tehran Stock Exchange. Journal of Empirical Accounting Research, 3 (11) , 21-35. (In Persian)
Tahor, A & Ali Moradi Baha, S. (2015). Influence of Information and Communication Technology Internet Use in Accounting. The third international conference on management, economics and accounting, Tabriz, the Industrial Management Agency of the Azerbaijani delegation. Available at: www. civilica. com. (In Persian)
Zare Behnamiri, M. J & Nadi, Z. (2008). The application of XBRL and XARL in the transparency and speed of financial reporting. Proceedings of the National Conference on Future Prospects for Accounting and Auditing, 226-244. (In Persian)