منابع
آراد، حامد؛ خلعتبری، عبدالصمد؛ پوررضا تمیجانی، معصومه (1400). توسعه تجاریسازی حرفهحسابرسی در ایران: تحلیلی از جایگاه هویت حسابرسان. دانش حسابرسی، 21(84)، 119-149.
آراد، حامد؛ مشعشعی، سیدمحمد؛ بیانفر، فاطمه. (1401). تجاریسازی حسابرسی و بهزیستی
روانی حسابرسـان: تحلیلـی از محیط حسابرسی ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی،
29(1)، 1-25
باقرآبادی ، سید محمد؛ نیکو مرام هاشم (1402) اعتماد اجتماعی، هویت اخلاقی و تجاری سازی حرفه حسابرسی ، پژوهش های حسابرسی حرفه ای ،3(12)، 128-141
باقرزادگان؛رضا، مرادزاده فرد؛ مهدی، بنی مهد؛ بهمن و پورزمانی، زهرا.(1401). تاثیر نئولیبرالیسم بر قضاوت اخلاقی حسابرسان. نشریه علمی حسابداری و منافع اجتماعی، 12(4): 134-115.
تسلیمی، محمدسعید؛آقازاده، هاشم؛ اسفیدانی، محمد ؛ کرمی، مسعود.(1382). نقدی بر فلسفه های بازاریابی. دانش مدیریت،شماره60-61. 3-21.
جعفری، مصطفی؛ رضایی، فاطمه .(1395). مدیریت دانش بازاریابی و عملکرد صنعت بانکداری ایران. مجله کاوش های مدیریت بازرگانی ، 8(16)، 79-98
جوادی یگانه، محمدرضا ؛ هاشمی، سیدضیاء.(1384). تعارض نفع فردی و نفع جمعی( دوراهی اجتماعی و عوامل موثر بر آن). فصلنامه علوم اجتماعی، 26(3)، 141-173.
شجاع، نفیسه؛ بنی مهد، بهمن ؛ وکیلی فرد، حمیدرضا .(1397). بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت های بازاریابی. مجله های پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. 10(38)، 31-46
صفرزاده، محمد حسین ؛ هوشمند کاشانی، عباس.(1399). ویژگی های حسابرس، گرایش های حرفه ای و تجاری و تاثیر آنها بر کیفیت حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی ، 17(68)، 145- 165.
صفری ، امیر.(1389) . نقش مشتری مداری و بازاریابی در بانکداری نوین. دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی ، مرکز بازاریابی خدمات مالی
کابلی ، مونا السادات ؛ رحمانی ، علی ؛ نیکومرام، هاشم ؛ رهنمای رودپشتی ، فریدون (1399) . اثربخشی ارزش های انگیزشی شوآرتز و اخلاق حرفه ای حسابداری بر گزارشگری مالی متقلبانه ، مطالعات تجربی حسابداری مالی ، شماره 66 ، 27-50
محسنی تبریزی،علی رضا؛ صداقتی فرد، مجتبی.(1390). پژوهشی درباره بی تفاوتی اجتماعی در ایران( مورد پژوهش: شهروندان تهرانی). جامعه شناسی کاربردی. 22(3)، 1-22.
مشهدی قره قیه، هادی ؛ بنی مهد، بهمن؛ فرقاندوست حقیقی، کامبیز؛ مرادزاده، مهدی.(1398). ماکیاولیسم، پول پرستی، فرهنگ مشتری مداری و خرید اظهار نظر حسابرسی از سوی صاحبکار. مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ،8(29)،161-174.
معید فر، سعید.(1380). تبیین جامعهشناختی تقدم مصالح فرد بر مصالح جمعی در ایران. مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ. جلد2. 203-224.
موسوی شیری ، سید محمود ؛ پهلوان، مریم.(1394). توازن بین مسئولیت های حسابرسی و عمل بازاریابی توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران. مجله پیشرفت مالی حسابداری دانشگاه شیراز(مجله علوم اجتماعی و انسانی پیشین)، 7(2)، 218-183
مهدوی، غلامحسین ؛ دریایی، عباسعلی.(1394). نگرش حسابرسان کارآفرین و سایرین به تعادل زمانی بین فعالیتهای بازاریابی و حسابرسی. دانش حسابداری مالی، 2(4) ،25-1
ناظمی، رویا؛ ایمانی، حمیدرضا. (1397). رابطه مولفه های اخلاقی منفعت طلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی. اخلاق در علوم و فناوری، 13(2 )، 61-68 .
References
Agyemang, O.S; Ansong, A. (2016).Role of personal values in investment decisions: Perspectives of individual Ghanaian shareholders,
Management Research Review, Vol. 39 No. 8, pp. 940-964.
Ahmed, A.E; Ucbasaran, D; Cacciotti, G; Williams, T.A.( 2022). Integrating psychological resilience, stress, and coping in entrepreneurship: a critical review and research agenda. Entrep. Theory Pract. 46 (3), 497–538.
Alberti, C.T; Bedard, J.C; Bik, O; Vanstraelen, A. (2022). Audit Firm Culture: Recent Developments and Trends in the Literature, European Accounting Review, Vol. 31( 1): 59–109.
Arad, H. & A .halatbari & M Pourreza Timjani.(2021). Development of commercialization of accounting profession in Iran: An analysis of auditors' identity position. Auditing Knowledge, 21(84), 119-149.(In Persian).
Arad, H. & M. Masheshai & F. Bianfar.(2022). Commercialization of auditing and auditors' psychological well-being: an analysis of Iran's auditing environment. Accounting and auditing reviews, 29(1), 1-25(In Persian).
Bagherabadi, S.M; Nikoumaram , H; (2023) Social trust, moral identity and commercialization of auditing profession , Professional auditing Research, Vol.3 (12) , 128-141. (In Persian)
Bagherzadegan, R; Moradzadehfard , M; Banimahd, B. Pourzmani, Z.(2023). The effect of neoliberalism on auditors' moral judgment. Scientific Journal of Accounting and Social Interests, 12(4): 115-134. (In Persian).
Barrett, M; Gendron, Y. (2006). WebTrust and the ‘commercialistic auditor’: the unrealized vision of developing auditor trustworthiness in cyberspace . Accounting Auditing Accountability Journal,19(5),631-662.
Bevilacqua, E. (2022). Emotional foundations of the market: Sympathy and self-interest. Frontiers in Sociology, 7, 1054291.
Broberg, P; Umans, T; Skog, P; & Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 374-399.
Broberg, P; Umans, T; & Gerlofstig, C. (2013). Balance between auditing and marketing: An explorative study. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1), 57-70.
Bombaerts, G. (2023).Relational positionism: a constructive interpretation of morality in Luhmann's social systems theory.
Kybernetes, Vol. 52 ( 13), 29-44.
Collin, S.-O. Y; Jonnergård, K; Qvick, P; Silfverberg, B; & Zabit, S. (2017). Gendered career rein: A gender analysis of the certification process of auditors in Sweden. International Journal of Auditing, 11, 17-39.
Doron, M.E. (2023). Reputation and commercialism: Did accounting have a golden age? The US audit profession. Journal of Accounting and Public Policy,42(4): 1-25.
Jafari, M. & Rezaei; F.(2015).Management of marketing knowledge and performance of banking industry of Iran. Journal of Business Management Explorations, 8(16), 79-98. (In Persian).
Javadi Yeganeh, M. & S. Hashemi. (2004). Conflict of individual interest and collective interest (social dilemma and factors affecting it). Social Sciences Quarterly, 26(2),141-173(In Persian).
Gordieieva, T; & Tsaturian, A. (2023). Analysis of trends and determinants of the" Big 4" companies in the global audit market. Technology audit and production reserves, 4(4/72), 6-11.
Kaboli ,M; Nikomaram ,H; Rahnamay Roodposhti, F. (2020). The effectiveness of Schwartz's motivational values and the professional ethics of accounting on fraudulent financial Reporting. Empirical studies of financial accounting , 33(3), 27-50. (In Persion).
Lindeman, M; Verkasalo, M. (2005). Measuring values with the Short Schwartz's Value Survey. Journal of Personality Assessment, 85(2),170-178.
Mahdavi, Gh. & A. Mariya. (2014). The attitude of entrepreneur auditors and others to the time balance between marketing and audit activities. Financial accounting scientific-research journal, 2(4), 1-25 (In Persian).
Mashhad Qaraqiyeh, H,. .Banimahd; B. Forghandoost Haghighi, K; Moradzadehfard, M. (2018). Machiavellianism, money worship, customer oriented culture and buying audit opinion from the employer. Scientific Research Journal of Management Accounting and Auditing, 8(29),161-174. (In Persian).
Maliki D, Nikomram H. (2023). The relationship between deception and self-interest among auditors: evidence from auditors working in the public and private sectors. journal of value and Behavioral Accounting, 8(15), 121-143.(In Persian)
Moeedfar, S. (2010). Sociological explanation of priority of individual interests over collective interests in Iran. A collection of articles on society and culture.Vol.2, 203-224(In Persian).
Mohseni Tabrizi, A ; Sedaghati Fard, M. (2017). A research about social indifference in Iran (case of research: citizens of Tehran). Applied sociology. 21(3), 1-22.(In Persian).
Moshagen, M; Hilbig, B. E; Zettler, I. (2018). The dark core of personality. Psychological Review, 125(5), 656- 688.
Mousavi, M. Pahlavan,M. (2014). The balance between audit responsibilities and marketing practice by members of the public accountants community of Iran. Journal of Accounting Advances, 7(2), 36-52. (In Persian).
Nazimi, R.. Imani, H. (2017). The relationship between the moral components of personal interest and concern for others with scientific dishonesty. Ethics in Science and Technology, 13(2), 61-68. (In Persian).
Prince,M.,
Yaprak,A.,
Cleveland,M.,
Davies,M.A.P.,
Josiassen,A.,
Nechtelberger, A.,
Nechtelberger, M.,
Palihawadana, D.,
Renner, W.,
Chovanova Supekova, S. and
Von Wallpach, S.(2020).The psychology of consumer ethnocentrism and cosmopolitanism: a five-country study of values, moral foundations, gender identities and consumer orientations.
International Marketing Review, 37 ( 6), 1013-1049.
Phelps, E. S. (2006).Economic Culture and Economic Performance: What Light Is Shed on the Continent’s Problem? CCS Working Paper No.17, Center on Capitalism and Society, Columbia University, New York, July.
Ponomareva, Y.,
Uman, T.,
Broberg, P.,
Vinberg, E. and
Karlsson, K. (2020).Commercialization of audit firms and auditors’ subjective well-being.
Meditari Accountancy Research, 28 (4), 565-585.
Safari, A. (2009). The role of customer orientation and marketing in modern banking. The Second International Conference on Financial Services Marketing, Financial Services Marketing Center https://www.civilica.com/Paper-FSMC02-FSMC02_033.html(In Persian).
Safarzadeh, M; Houshmankashani, M.(2019). Auditor characteristics, professional and commercial trends and their impact on audit quality. Empirical studies of financial accounting, 17(68), 145-165(In Persian).
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental socialpsychology, 25(3),1-65.
Schwartz Sh.H; Boehnke. K.(2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality 38(3),230–255.
Shoja, N; Banimahd, B; Vakilifard, H. (2017). Examining the opinion of auditors about marketing activities, Fnancial accounting and auditing research journals. 10(38), 31-46. (In Persian).
Canadian Institute of Chartered Accountants. (2002). Marketing professional services: How to win new clients and keep the ones you have. Canadian Institute of Chartered Accountants.
Taslimi, M; .Aghazadeh; H. Esfidani; Karmi, M. (2012). A critique of marketing philosophies. Knowledge of Management, No. 60-61,3-21.(In Persian).
Tsung, Y. C; & Tseng, L. M. (2023). The effects of positive personality on life insurance salespeople's customer orientation. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, (ahead-of-print).
Wang, W; Cao, D; & Ameen, N. (2023). Understanding customer satisfaction of augmented reality in retail: A human value orientation and consumption value perspective. Information Technology & People, 36(6), 2211-2233.
Wang, T; Han, L; Yang, Z; & Jia, Y. (2023). The effect of cultural differences on the relationship between contract governance and opportunism. European Journal of Marketing, 57(11), 2974-3004.
Wei, Y; & Morgan, N. A. (2004). Supportiveness of organizational climate, market orientation, and new product performance in Chinese firms. Journal of product innovation management, 21(6), 375-388.