منفعت طلبی؛ ارزش های انگیزشی و تجاری سازی حرفه حسابرسی: شواهدی از بخش خصوصی حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری ،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

4 دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22051/jera.2023.44146.3145

چکیده

در سال های اخیر ، حفاظت از منافع عموم توسط حرفه حسابرسی مورد تردید قرار گرفته است. زیرا به نظر می رسد صنعت حسابرسی به طور فزاینده ای به سوی تجاری سازی حرکت می نماید. تجاری‌سازی به معنی حفظ مشتری و اهمیت دادن به مشتری است. شواهد در بازار حسابرسی ایران نشان می‌دهد که موضوع حفظ و هم‌چنین جذب مشتری برای موسسات حسابرسی بسیار مهم است. از این رو ، هدف این پژوهش آن است تا در درجه اول دیدگاه حسابرسان درباره تجاری‌سازی حرفه‌حسابرسی را بررسی و در درجه دوم روابط میان منفعت‌طلبی حسابرس و ارزش انگیزشی او و تاثیر این دو بر تجاری‌سازی را مورد بررسی قرار دهد. روش‌شناسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار آن پرسش‌نامه می‌باشد. آزمون فرضیه نیز از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد گرایش حسابرسان به تجاری‌سازی حرفه‌حسابرسی تحت تاثیر منفعت‌ طلبی آنان است. هم‌چنین ارزش‌های انگیزشی مبتنی بر منافع فردی حسابرسی اثری مثبت و معنی‌دار بر منفعت‌طلبی حسابرس دارد، اما بر تجاری‌سازی حرفه حسابرسی تاثیر معنی‌داری ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Utilitarianism; Motivational values and Audit commercialization: Evidence from the private sector of auditing

نویسندگان [English]

  • Elaheh Zare 1
  • Bahman Banimahd 2
  • Mehdi Moradzadefard 3
  • Ghodraollah Talebnia 4
1 PhD student of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor Department of Accounting, Karaj Branch , Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Associate Professor of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
4 Associate Professor of Accounting, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Protection of the public interest by the auditing profession has been questioned because the audit industry seems to be becoming increasingly commercial. The evidence in Iran's audit market shows that new customer attraction is very important for audit firms. Therefore, the purpose of this research is to firstly examine the auditors' point of view about the commercialization of the audit profession and secondly to examine the relationship between the auditor's utilitarianism and his motivational value and the impact of these two on audit commercialization. The methodology of the current research is descriptive and its instrument is questionnaire. Hypothesis testing has also been done through the method of structural equations. The results of this study show that auditors' tendency to commercialize the auditing profession is influenced by their self-interest. Also, auditor’s motivational values have a positive and significant effect on the auditor's self-interest, but it does not have a significant effect on the commercialization of the auditing profession.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • Motivational Values
  • Utilitarianism and Audit Profession