Components of the Knowledge and Skills in Accounting Education in the New Business Environment with Structural Equation Modeling Approach

Authors

Abstract

The emergence of global business and economic trends to e-commerce firm, along with technological advances, are factors that have led to the development of concepts and methods of accounting. These developments have changed the accounting environment. But the problem of access to trained accountants, because of the weakness of accounting is seen. The main aim of this study is to identify knowledge and skills required for the accounting profession needs to adapt to the changing business environment and university teaching. For the purpose of the study, 43 variables related to the knowledge and skills in accounting education have been identified and are divided into six components. Population of this study include practitioners in the profession, whose members are selected through simple random sampling. Exploratory and confirmatory factor analysis to test the components used. The results show significantly Due to the lack of coordination of the professional accounting community needs with what are taught in universities in accounting education curriculum is necessary.

Keywords


رهنمای رودپشتی، فریدون و وکیلی فرد، حمید رضا .(1388) .«تعیین اولویت‌ها  و نیازهای آموزشی محتوای دروس حسابداری از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه، شاغلین در حرفه و ارایه الگویی مؤثر»، تحقیقات حسابداری، سال اول، شماره چهارم، ص 78-97
زیودار، زهره. (1382). «اهمیت حوزه های انتخابی دانش، مهارت‌ها و میزان آموزش دانشگاهی برای ورود به حرفه حسابرسی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا
کلاین، پل . (1380) . راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه صدر السادات، جلال و مینایی، اصغر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، تهران
مجتهد زاده، ویدا و همکاران. (1389). «دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری، دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری»، دانش حسابداری، سال اول، شماره 1، ص 73-87
نوروش، ایرج . (1382). « بررسی فرآیند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد برنامه درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی رشته های حسابداری»، فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، سال دهم، شماره 32، ص 21-42
نوروش، ایرج و  مشایخی، بیتا.( 1384 ). «نیازها و اولویت‌های آموزش حسابداری مدیریت، فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری»، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 41، ص 133-161
هومن،حیدر علی . (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، انتشارات  سمت، تهران
Albrecht , W . and R . Sack . (2000). »Accounting Education : Charting the course through  a perilous future« , Accounting Education Series 16 , Sara sota , 2L : American Accounting  Association
Blazey , P ., Ashiabor H . and J . Penelope . (2008). »Stakeholder Expectation for Generic Skills in Accounting Graduates , Curriculum Mapping and Implications For Change«, Electronic copy available  at : http : //ssrn.com/abstract = 1123784
Boyce , G . (1999) .»Computer – assisted Teaching and Learning in Accounting pedagogy or  product« , Journal of Accounting Education , vol . 17 (1-2) , pp : 191-199
Chabrow , E , and M . Hayes . (2001) .»changes in Accounting Education In formation week« , http"//www. Information week . com / story / Iwk 20010164S0024
Ding , Yuan . (2000) .»Accounting Education in France and its Comparison with Chinese one«, www.ideas.repec.Org /p/ ebg / heccah/ 0713. html
Edgard . B . (2011).  »How Relevant Do Accountants Consider Knowledge , skills and Instructional Methods Acquired During College and Required by the profession? A Cross – Country Analysis. «
Forristal , T . (2002). »CAP Forum : The Future of Accounting Education : The Response of charted Accountant« , Canadian Accounting  perspectives , vol , 1 (1) , pp : 20-22
French, G . R . .(2003). »A strategic Model for Accounting Education« , Journal of Applied Business Research , 10 (2) , 107-114
International federation of Accounts (IFAC) .(2010) .Hand book of International Education pronouncements 2010 Edition , New york , Retrieved Dec , 27 , 2010 from http://www.ifac.org
Kaplan and cooper . (1988). »Measure costs right : Make the right  decisions«, Harvard Business Review, 11 , (2)
Lin , Z . L, X . Xiong , and M . Liu . (2005). » Knowledge Base and Skill Development in Accounting Education : Evidence from china«, Journal of Accounting Education , Vol . 23 , pp : 149-169
Lin , Z . L . (2008) .»A factor Analysis on knowledge and skills Accounting , in corporating” , Advances in International Accounting , vol . 24 , pp : 110-118
Nearon , B . (2002) . »A professional argues for higher education standards«, The CPA Journal , 73 (1) , 17-22
Paisey , C .  (2009) . »Developing skills via work placements in Accounting : Student and Employer views« , Accounting Forum , In press , corrected proof, Available online 11 July 2009
Regothaman , S . , A . Lavin , and T . Davies . (2007) . »Perceptions of Accounting practitioners and Educators on E-business Curriculum and web security Issues« ,  College Student Journal , Vol . 41 , Iss . 1 ,  pp : 59-69
Sundem ,G. L .(1992). Changes in Accounting Education in the united states: The Impact of the Accounting Education change In a Anyanentow, (ED) International hand book of accounting education and certification New York: pergamon press
Williams ,D.Z.(1994) .Strategies for change in Accounting Education:  The Us Experience In J.O . Burns and B . E . Needles , (Eds) , Accounting education for the 21st century , vol.12, pp:207-21