بررسی ابعاد درگیری‌تحصیلی دانشجویان حسابداری در برنامه-های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،

چکیده

شیوع همه‌گیری جهانی COVID-19 منجر به تغییرات اساسی در رویکردهای آموزشی کشور شده است. اکثر موسسات عالی به آموزش آنلاین متوسل شدند و در مدت زمان کوتاهی فرآیند آموزش را فقط به صورت آنلاین اجرا کردند. از این‏رو، پژوهش حاضر اهمیت و وضعیت ابعاد درگیری‌های تحصیلی دانشجویان حسابداری در محیط آموزشی الکترونیک را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشجویان حسابداری دانشگاه‌های تهران، علامه ‌طباطبائی، شهید بهشتی، تربیت ‌‌مدرس و الزهرا در کلیه مقاطع تحصیلی می‏باشد. داده‏های پژوهش بر اساس پرسشنامه‌ای شامل 24 مفهوم مربوط به چارچوب درگیری‌های آنلاین برای تحصیلات عالی ردموند و همکاران (2018) که کارکرد آن در محیط آموزشی کشور طبق نظرات اساتید دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت، جمع‏آوری گردید. نتایج حاصل از شاخص‌های نکویی بـرازش، تاییـد‌کننده اعتبار شاخص‌های چارچوب درگیری‌های آنلاین بوده است. در پایان ابعاد چارچوب درگیری‌های آنلاین دانشجویان حسابداری در پنج دانشگاه مـورد مطالعـه با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از منظر دانشجویان حسابداری در یک محیط آموزشی الکترونیک، به ترتیب درگیری‌های تحصیلی رفتاری، شناختی، اجتماعی، مشارکتی و عاطفی دارای بیشترین اهمیت هستند. نتایج آزمون t تک نمونه‌ای نشان داد که میانگین نمرات اختصاص داده شده به درگیری‌های اجتماعی، شناختی، رفتاری، مشارکتی و عاطفی تفاوت معناداری با مقدار آزمون (حد متوسط 3) دارد. از دیدگاه دانشجویان حسابداری، سطح کلیه درگیری‌های بررسی‌شده کمتر از حد متوسط می‏باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Dimensions of Accounting Students Academic Engagement in E-learning Programs of Universities

نویسندگان [English]

  • Mohammad Arabmazar Yazdi 1
  • Sirvan Mahmoodi 2
1 Associate professor of accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 P.hD. Student in Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The global outbreak of COVID-19 pandemic has led to fundamental changes in educational approaches in Iran. Under such circumstances, higher education institutions conducted all their educational programs only online. Therefore, Therefore, the present study has examined the importance and status the Dimensions of accounting students’ academic engagement in an e-learning environment. The statistical population consists accounting students of University of Tehran, Allameh Tabataba’i University, Shahid Beheshti University, Tarbiat Modares University, and Alzahra University in all academic levels. In this study to measure elearning engagement, Redmond et al (2018) questionnaire is used. This questionnaire included 24 concepts related to the Online Engagement Framework for Higher Education. The function of the questionnaire in the educational environment of Iran was confirmed by university accounting professors. Statistical analysis was performed by using Amos and SPSS software.The measures of goodness of fit indeces confirmed the validity questionnaire. According to the Friedman test results, from the perspective of accounting students in an electronic learning environment, behavioral, cognitive, social, participatory and emotional engagement are the most important, respectively. The results of one-sample t-test show there is a significant difference between mean scores dimensions of social, cognitive, behavioral, colabrative and emotional engagement from the test value (mean 3). According to the accounting students, all of the studied dimensions were below average.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Academic Engagement"
  • "Accounting Students"
  • "Electronic learning"
  • "Confirmatory Factor Analysis"
باباجانی، جعفر؛ قربانی­زاده، وجه­الله؛ خنکا، عبدالخالق. (1399). آینده­پژوهی حسابداری مدیریت: از منظر آموزش و پژوهش. پژوهش­های تجربی حسابداری: 9 (35). 96-77.
پورجمشیدی، مریم. (1394). توانایی پیش­بینی ترجیحات تعامل­های سبک بر اساس یادگیری دانشجویان دوره­های آموزش مبتنی بر وب. فصلنامه روان­شناسی تربیتی:12 (39). 176-197.
پورکریمی، جواد و زهره علیرمردانی. (1399). عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط­های یادگیری الکترونیک. فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم­تربیتی: 11 (1). 25-44.
درتاج، فریبا و مریم رجبیان ده­زیره. (1397). تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر درگیری تحصیلی و مؤلفه­های آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6 (10). 131-150.
رحمانیان کوشکی، عبدالرسول، برزگر، بهرام، کمالی راد، اسماعیل. (1399). طراحی مدل بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر روشهای تدریس. پژوهش‏های تجربی حسابداری، 11(41)، 139-166.
زارعی، عیسی؛ خیری، محمد؛ یزدگردی، نغمه السادات و عباس­زاده، مسلم. (1393). میزان استفاده اساتید حسابداری از فناوری اطلاعات در دانشگاه­ها. پژوهش حسابداری، 2 (14)، 159-174.
ستایش، محمدحسین و شعله منصوری. (1391). بررسی راهکارهای ایجاد همسویی میان محتوای آموزشی حسابداری با ضرروت­های محیط کسب­و­کار. مطالعات تجربی حسابداری مالی: 10(33). 37-19.
طباطبائیان، مریم‌السادات. و مشایخ، شهناز. (1399). مقایسه اثرگذاری روش آموزش ترکیبی و چهره به چهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری. مجله پژوهش‌های تجربی حسابداری. 10(4): 231-252.
عرب­مازار یزدی، محمد؛ ثابتی، حجت؛ گلی، علی. (1386). آموزش حسابداری در عصر فناوری و ارتباطات. مجله حسابدار، شماره 190. 26-31.
نسیم، سعید؛ زارع، حسین؛ موسی­پور، نعمت اله؛ سرمدی، محمدرضا و محمود هرمزی (1389). ارتباط راهبردهای شناختی، فراشناختی و تعاملات دانشجویان در آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی: 16(4). 73-96.
نوروش، ایرج. (1382). بررسی فرآیند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد یک برنامه درسی نوسازی­شده برای دوره کارشناسی رشته حسابداری. مجله بررسی­های حسابداری و حسابرسی: 10(32). 21-42.
AAA. (1986). American Accounting Association:  Committee on the Future Structure, Content, and Scope of Accounting Education (The Bedford Committee). (1986). Future accounting education: preparing for the expanding profession. Accounting Education, 1(1), 168-195. 
Alexander, B., Ashford-Rowe, k., Barajas-Murph, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M. (2019). Educause Horizon Report 2019, Higher Education Edition, 3-41.
Arab Mazar Yazdi, M., Thabiti, H., Goli, A. (2006). Accounting education in the age of technology and communication, Journal of Accountant, 190. 26-31. (In Persian).
Astin, A. W. (1984). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Development, 25, 297–308. 
Babajani, J. , Ghorbanizade, V. , Khonka, A. , (2020). Future Studies on Management Accounting: Education and Research Perspective, Empirical Research In Accounting, 9(35).77-96. (In Persian).
Bandura, A. , & McClelland, D. C. (1977). Social learning theory. Prentice Hall. 
Billett, S. (2008). Learning through work: Exploring instances of relational interdependencies. International Journal of Educational Research, 47(4), 232–240.
Blakey, C. H. , & Major, C. H. (2019). Student perceptions of engagement in online courses: An exploratory study. Online Journal of Distance Learning Administration, 22 (4).
Bolliger, D. U. , & Halupa, C. (2018). Online student perceptions of engagement, transactional distance, and outcomes. Distance Education, 39 (3), 299–316. 
Boyce, G., Narayanan, V., Greer, S., & Blair, B. (2019). Taking the pulse of accounting education reform: Liberal education, sociological perspectives, and exploring ways forward. Accounting Education, 28 (2).
Buelow, J. R. , Barry, T. , & Rich, L. E. (2018). Supporting learning engagement with online students. Online Learning, 22 (4), 313–340. 
Burch, G. F. , Heller, N. A. , Burch, J. J. , Freed, R. , & Steed, S. A. (2015). Student engagement: Developing a conceptual framework and survey instrument. Journal of Education for Business, 90 (4), 224–229. 
Burns, J. O. , & Needles, B. E. (Eds.). (2014). accounting education for the 21st century: The global challenges. Elsevier. 
Cappelletto, G. (2010). Challenges facing accounting education in Australi, Sydney Melbourne.
Chen, P., Lambert, A., & Guidry, K. (2010). Engaging online learners: The impact of web-based learning technology on college student engagement. Computers & Education, 54.
Cheng, K., Liang, J., & Tsai, C. (2013). University students’ online academic help seeking: the role of self-regulation and information commitments. The Internet and Higher Education, 16.
Cleveland-Innes, M., & Campbell, P. (2012). Emotional presence, learning, and the online learning environment. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(4), 269–292.
Coates, H. (2006). Student engagement in campus-based and online education: University connections. New York, NY: Routledge.
Cohen, J., & Jackson-Haub, D. (2019). Designing learning for student engagement: An online first year higher education experience. The International Journal of Technologies in Learning, 26 (2), 35–41.
CPA Horizons 2025 Final Report. Available at: http://www.aicpa.org/Research/ CPAHorizons2025/DownloadableDocuments/cpahorizons-report-web.pdf.
Dabbagh, N. (2007). The online learner: Characteristics and pedagogical implications. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 7 (3), 217–226.
Dartaj, F., Rajabian Dehzira, M. (2018). The Impact of Distance Education (based Mooc) on Academic Engagementand its Components among the Students of PNU. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 6(10), 131-150.
Deng, R. , Benckendorff, P. , & Gannaway, D. (2020). Learner engagement in MOOCs: Scale development and validation. British Journal of Educational Technology, 51 (1), 245–262. 
Dennen, V. (2008). Pedagogical lurking: Student engagement in non-posting discussion behaviour. Computers in Human Behaviour, 24(4), 1624–1633.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109.
Fredricks, J. A. (2011). Engagement in school and out-of-school contexts: A multidimensional view of engagement. Theory into Practice, 50 (4), 327–335. 
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. Internet and Higher Education, 2(2-3), 87–105.
Garrison, D. R. , Anderson, T. , & Archer, W. (2010). The first decade of the community of inquiry framework: A retrospective. Internet and Higher Education, 13 (1-2), 5–9. 
Gittings, L., & Taplin, R., Kerr, R. (2020). Experiential learning activities in university accounting education: A systematic literature review. Issues in Accounting Education. vol.52.
Grabinski, K. Kedzior, M, Krasodomska, J. Herdan, A. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Journal Education Science. 10(4). 
Halverson, L. R. , & Graham, C. R. (2019). Learner engagement in blended learning environments: A conceptual framework. Online Learning, 23 (2), 145–178.
Hickey, D. T., Quick, J. D., & Shen, X. (2015). Formative and summative analyses of disciplinary engagement and learning in a big open online course. In Proceedings of the fifth international conference on learning analytics and knowledge (pp. 310-314). Poughkeepsie, NY: ACM New York.
Hillier, M. (2018). Bridging the digital divide with off-line e-learning. Distance Education, 39 (1), 110–121. 
Hong, Y. , & Gardner, L. (2019). Undergraduates’ perception and engagement in Facebook learning groups. British Journal of Educational Technology, 50 (4), 1831–1845. 
Isak, F. (2013) Comparison of the use of social network in education between North and South Cyprus. Proced Soci Behav Sci, Vol.103, Pp. 210-219.
 Kabilan, MK., Ismail, HN., Yaakub, R., Yusof, NM, Idros SNS, Umar IN. )2010(, Malaysian Education Index (MEI): An Online Indexing and Repository System, Int J Educ Develop Using Inform Communicat Tech, 6 (2).
Kandri, S. (2020). How COVID-10 is driving a long-overdue revolution in education. The World Economic Forum COVID Action Platform. Retrieved June 8, 2020.
Kim, Y. (2018). The Framework of cloud E-Learning system for Strengthening ICT competence of teachers in Nicaragua. Int. j. Adv. Sci. Eng. Inf. Technol, 8(1). 
Kolek, EA., Saunders, D. (2008). Online disclosure: An empirical examination of undergraduate Facebook profiles, NASPA Journal, 45 (1), Pp. 1-25.
Krause, K. (2005). Understanding and promoting student engagement in university learning communities.
Malan, M. , & Stegmann, N. (2018). Accounting students’ experiences of peer assessment: A tool to develop lifelong learning. South African Journal of Accounting Research, 32 (2), 205–224. 
Martin, F. , & Bolliger, D. U. (2018). Engagement matters: Student perceptions on the importance of engagement strategies in the online learning environment. Online Learning Journal, 22 (1), 205–222.
Martin, F. , Ritzhaupt, A. , Kumar, S. , & Budhrani, K. (2019). Award-winning faculty online teaching practices: Course design, assessment and evaluation, and facilitation. The Internet and Higher Education, 42 , 34–43. 
McClarty, K. L. , Orr, A. , Frey, P. M. , Dolan, R. P. , Vassileva, V. , & McVay, A. (2012). A literature review of gaming in education. Gaming in education, 1-35. 
McVay, G. J. , Murphy, P. R. , & Wook Yoon, S. (2008). Good practices in accounting education: Classroom configuration and technological tools for enhancing the learning environment. Accounting Education: An International Journal, 17 (1), 41–63.
Meyer, K. (2014). Student engagement in online learning: What works and why. ASHE Higher Education Report, 40 (6), 1–14.
Munoz, C. Towner, T. (2009). Opening Facebook: How to use Facebook in the college classroom. Society for information technology & teacher education international conference, Association for the Advancement of Computing in Education
Nasim, S., Zare, H., Musaipur, N., Sarmadi, M., Hormozi, M., (2009). Relationship between cognitive, metacognitive strategies and students' interactions in virtual education with academic achievement, research and planning in higher education, 16(4). 73-96. (In Persian)
Noroush, I. (2002). Survey of the curriculum change process and proposal of a renovated curriculum for the undergraduate course in accounting, Journal of Accounting and Auditing Review, 10(32). 21-42. (In Persian)
Pathways. (2012). the Pathways Commission: Charting a National Strategy for the Next Generation of Accountants.
Peters, M. , & Romero, M. (2019). Lifelong learning ecologies in online higher education: Students’ engagement in the continuum between formal and informal learning. British Journal of Educational Technology, 50 (4), 1729–1743. 
Petty, T., & Farinde, A. (2013). Investigating student engagement in an online mathematics course through windows into teaching and learning. Journal of Online Learning and Teaching, 9 (2), 261–270.
Pittaway, S., & Moss, T. (2014). Initially, we were just names on a computer screen: Designing engagement in online teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 39 (7), 37–45.
Pourjamshidi, M,. (2014). Ability to Predict Style Interaction Preferences Based on Learning by Students in Web-Based Training Courses, Educational Psychology Quarterly, 12(39). 176-197. (In Persian)
Pourkarimi, J., Alimardani, Z., (2020). Factors affecting interactions in E-learning environments, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(1). 25-44. (In Persian)
Rajabalee, B. Y., Santally, M. I., & Rennie, F. (2020). A study of the relationship between students’ engagement and their academic performances in an eLearning environment. E-Learning and Digital Media, 17(1), 1-20.
Rebele, J. E., & St. Pierre, E. K. (2019). A commentary on learning objectives for accounting education programs: The importance of soft skills and technical knowledge. Journal of Accounting Education, vol.48.
Redmond, P. (2014). Reflection as an indicator of cognitive presence. E-Learning and Digital Media, 11(1), 46–58.
Redmond, P. , Heffernan, A. , Abawi, L. , Brown, A. , & Henderson, R. (2018). An online engagement framework for higher education. Online Learning , 22 (1), 183–204. 
Reeve, J., & Tseng, C.-M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257–267. doi:10.1016/j.cedpsych.2011.05.002.
Sangster, A., Flood, B., STONER, G. (2020). Insights into accounting education in a COVID-19 world. Journal Accounting Education, Volume 29, Issue 5.
Setayesh, M., Mansouri, SH., (2011). Investigate strategies to align accounting training content with the needs of the business environment. Quarterly Journal of empirical studies in financial accounting, 10(33).19-37. (In Persian)
Stanley, D. , & Zhang, Y. (2018). Do student-produced videos enhance engagement and learning in the online environment. Online Learning , 22 (2), 5–26.
STONE, RANDALL E. (2019). Perceptions of Students, Practitioners, and Educators in Graduate Accounting Curriculum: A Qualitative Study, Submitted to Northcentral University, School of Business, San Diego, California, may 2019.
Vogt, K. (2016). Measuring student engagement using learning management systems. University of Toronto, Canada. Retrieved from https://tspace.library. utoronto.ca /handle /1807/73213.
Wandler, J. , & Imbriale, W. (2017). Promoting undergraduate student self-regulation in online learning environments. Online Learning Journal, 21 (2).
Weimer, M. (2016). What does student engagement look like? The Teaching Professor Blog.
Zarei, E. , Kheiri, M. , Yazdgerdi, N S. , & Abbaszadeh, M. (2014). The use of information technology accounting professors in universities. Accounting Research, 2 (14) , 159-174. (In Persian).