تأثیر غیرخطی رقابت در بازار محصول و سودآوری بر نسبت بدهی‌ها، با درنظرگرفتن مجموع فضای کسب‌وکار ایران در اندازه‌گیری رقابت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ایران

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران،

چکیده

هدف این مقاله بررسی رابطۀ غیرخطی بین رقابت در بازار محصول و نسبت بدهی‌ها و همچنین بین سودآوری و نسبت بدهی‌ها است. رقابت در بازار محصول، بر مبنای دو معیار شامل سهم بازار و اندازۀ بازار اندازه­گیری شده است. سهم بازار نشان دهندۀ رقابت از سوی رقبای بالفعل و اندازۀ بازار نشان دهندۀ رقابت از سوی رقبای بالقوه است. برای اندازه­گیری این دو معیار از رقابت در بازار محصول، مجموع فضای کسب‌وکار و همگن­بودن تولید استفاده شده است. برای عملیاتی کردن متغیر سودآوری، سود قبل از بهره و مالیات مورد استفاده قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه‌ها از اطلاعات 91 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در طول هشت سال (1387 تا 1394) استفاده شده است. نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از مدل‌های رگرسیونی غیرخطی نشان‌دهندۀ وجود رابطۀ غیرخطی درجۀ سه به‌صورت مکعبی‌شکل بین معیارهای رقابت در بازار محصول (شامل سهم بازار و اندازۀ بازار) و نسبت بدهی‌ها و نیز رابطۀ غیرخطی درجۀ دو به‌صورتU شکل بین سودآوری و نسبت بدهی‌ها است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Non-linear Impacts of Product Market Competition and Profitability on the Debts Ratio, by Consideration the whole Business Environment of Iran in order to Measurement competition

نویسندگان [English]

  • Mohammad hosein Ghaemi 1
  • amir saber 2
1 Imam Khomeini International University
2 Associate Prof. in Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

This paper aims to investigate the non-linear relation of debts ratio to product market competition and profitability. Product market competition is measured based on two criteria of market share and market size. Market share indicates the competition on behalf of existing competitors and market size indicates the competition on behalf of potential competitors. The whole business environment and the homogeneousness of production are used to measure these two criteria of product market competition. Earnings before interest and taxes are used in order to measure profitability. The sample consists of 91 firms listed in Tehran Stock Exchange during eight years from 2008 to 2015. To test the hypothesis, the non-linear regression model is used. The results indicate that there is a non-linear, third grade and cubic shape relation between the product market competition criteria (including market share and market size) and debts ratio and there is a non-linear, second grade and U-shape relation between profitability and debts ratio.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Debts Ratio
  • Product Market Competition
  • Market Share
  • Market Size
  • Profitability
  • Non-linear Relationship
اعتمادی، حسین و منتظری، جواد. (1392). بررسی عوامل موثر بر ساختار سرمایه شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران با تأکید بر رقابت بازار تولید. بررسی­های حسابداری و حسابرسی، 20 (3)، 26-1.
بدری، احمد و ایمنی­فر، محمد. (1390). تحلیل واشکافانۀ ساختار سرمایه و عوامل مؤثر بر آن: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 9 (30)، 58-37.
سپاسی، سحر؛ کاظم‌پور، مرتضی و شعبانی مازوئی، منور. (1396). رقابت در بازار محصول و تأثیر آن بر سه معیار تصمیم‌گیری: هزینۀ نمایندگی، ساختار سرمایه و هزینۀ سرمایه. پژوهش حسابداری، 6 (24)، 83-67.
ستایش، محمد­حسین و کارگرفرد جهرمی، محدثه. (1390). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر ساختار سرمایه. پژوهش­های تجربی حسابداری مالی، 1 (1)، 31-9.
ستایش، محمدحسین؛ ممتازیان، علیرضا؛ زارع، مریم و حیاتی، جواد. (1394). بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر هزینۀ تأمین مالی. دانش حسابداری، 6 (23)، 37-7.
شمس، شهاب‌الدین؛ یحیی‌زاده‌فر، محمود و شعبانی مازوئی، منور. (1396). بررسی رابطۀ شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینۀ سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 6 (24)، 254-237.
صادقی شاهدانی، مهدی؛ چاوشی، کاظم و محسنی، حسین. (1391). بررسی رابطۀ میان ساختار بازار و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 9، 21-50.
Aghion, P. , Bloom, N. , Blundell, R. , Griffith, R. & Howitt, P. (2005). Competition and innovation: An inverted-U relationship. Quarterly Journal of Economics, 120 (2) , 701-728.
Badri, A. & Imanyfar, M. (2010). A decompositional analysis of capital structure and its determinants: Evidence from Tehran stock exchange. Empirical Studies in Financial Accounting Quarterly, 8 (30) , 37-58. (In Persian).
Barclay, M. J. & Smith, C. W. (1996). On financial architecture: leverage, maturity and priority. Journal of Applied Corporate Finance, 8 (4) , 4-17.
Barclay, M. J. , Smith, C. W. & Watts, R. L. (1995). The determinants of corporate leverage and dividend policies. Journal of Applied Corporate Finance, 7 (4) , 4-19.
Bolton, P. & Scharfstein, D. (1990). A theory of production based agency problems in financial contracting. American Economic Review, 80 (1) , 59-81.
Boubaker, S. , Saffar, W. & Sassi, S. (2017). Product market competition and debt choice. Journal of Corporate Finance, Accepted manuscript, Available at: www. sciencedirect. com.
Brander, J. A. & Lewis, T. R. (1986). Oligopoly and financial structure: the limited liability effect. American Economic Review, 76 (5) , 956-970.
Chevalier, J. A. (1993). Capital structure and product-market competition: empirical evidence from the supermarket industry. American Economic Review, 85 (3) , 415-435.
Danis, A. , Rettl, D. A. & Whited, T. M. (2014). Refinancing, profitability, and capital structure. Journal of Financial Economics, Available at: www. sciencedirect. com.
DeAngelo, H. & Masulis, R. W. (1980). Optimal capital structure under corporate and personal taxation. Journal of Financial Economics, 8 (1) , 3-29.
Etemadi, H. & Montazeri, J. (2013). Reviewing influential factors on capital structure of firms listed in Tehran Stock exchange with emphases on production market competition, Journal of Accounting and Auditing Review, 20 (3) , 1-26. (In Persian).
Guney, Y. , Li, L. & Fairchild, R. (2011). The relationship between product market competition and capital structure in Chinese listed firms. International Review of Financial Analysis: 20 (1) , 41-51.
Guo, Y. , Jung, B. & Yang, S. Y. (2015). Product market competition and earnings quality: A nonlinear relationship. American Accounting Association Annual Meeting and Conference on Teaching and Learning in Accounting. Available at: www. ssrn. com.
Harris, M. & Raviv, A. (1991). The theory of capital structure. Journal of Finance, 46 (1) , 297-355.
Jensen, M. C. (1986). Agency costs of free cash flows, corporate finance and takeovers. American Economic Review, 76 (3) , 323-329.
Jensen, M. C. & Heckling, W. H. (1976). Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and capital structure. Journal of Financial Economics, 3 (4) , 305-360.
Krishnaswamy, C. R. , Mangla, I. & Rathinasamy, R. S. (1992). An empirical analysis of the relationship between financial structure and market structure. Journal of Financial and Strategic Decisions, 5 (3) , 75-88.
Li, X. (2010). The impact of product market competition on the quantity and quality of voluntary disclosures. Review of Accounting Studies, 15 (3) , 663-711.
Li, W. L. & K. Zheng. (2016). Product market competition and cost stickiness. Review of Quantitative Finance and Accounting, Available at: www. springer. com.
Maksimovic, V. (1988). Capital structure in repeated oligopoly. Rand Journal of Economics, 19, 389-407.
Michaelas, N. , Chittenden, F. & Poutziouris, P. (1999). Financial policy and capital structure choice in UK SMEs: empirical evidence from company panel data. Small Business Economics, 12, 113-130.
Mitani, H. (2013). Capital structure and competitive position in product market. International Review of Economics and Finance, Available at: www. sciencedirect. com.
Modigliani, F. & Miller, M. H. (1963). Corporate income taxes and the cost of capital: a correction. American Economic Review, 53 (3): 433-443.
Myers, S. C. (1977). Determinants of corporate borrowing. Journal of Financial Economics, 5 (2) , 147-175.
Myers, S. C. & Majluf, N. S. (1984). Corporate financing and investment decisions when firms have information that investors do not have. Journal of Financial Economics, 13, 187-221.
Nickell, S. J. (1996). Competition and corporate performance. Journal of Political Economy, 104 (4) , 724-746.
Oino, I. & Ukaegmu. B. (2015). The impact of profitability on capital structure and speed of adjustment: An empirical examination of selected firms in Nigerian Stock Exchange. Research in International Business and Finance, 35, 111-121.
Pandey, I. M. (2004). Capital structure, profitability and market structure: Evidence from Malaysia. Asia Pacific Journal of Economics and Business, 8 (2) , 78-91.
Phillips, G. M. (1995). Increased debt and industry markets: an empirical analysis. Journal of Financial Economics, 37 (2) , 189-238.
Rajan, R. G. & Zingales, L. (1995). What do we know about capital structure? Some evidence from international data. Journal of Finance, 50 (5) , 1421-1460.
Rathinasamy, R. S. , Krishnaswamy, C. R. & Mantripragada, K. G. (2000). Capital structure and product market interaction: an international perspective. Global Business and Finance Review, 5 (2) , 51-63.
Ravid, S. A. (1988). On the interactions between production and financial decisions. Journal of Financial Management, 17 (3) , 87-99.
Sepasi, S. , Kazempour, M. & Shabani Mazoei, M. (2017). Product market competition and its effect on three important criteria in decision making, agency cost, capital structure and the cost of capital. Journal of Accounting Research, 6 (4) , 67-84. (In Persian).
Setayesh, M. H. & Kargarfard jahromi, M. (2011). Investigation the effect of product market competition on the capital structure. Journal of Empirical Research in Financial Accounting, 1 (1) , 9-31. (In Persian).
Setayesh, M. H. , Momtazian, A. , Zare, M. & Hayati, J. (2016). Effects of product market competition on financing cost. Journal of Accounting Knowledge, 6 (23) , 7-32. (In Persian).
Shams, Sh. , yahyazade, M. & shabani, M. (2017). Examining the effect of product market competition and return momentum on cost of equity capital of companies listed in Tehran stock exchange. Journal of Empirical Research in Accounting, 6 (4) , 237-254. (In Persian).
Telser, L. G. (1966). Cutthroat competition and the long purse. Journal of Law and Economics, 9, 259-277.
Williamson, O. E. (1988). Corporate finance and corporate governance. Journal of Finance, 43 (3) , 567-591.
Xu, J. (2012). Profitability and capital structure: Evidence from import penetration. Journal of Financial Economics, 106, 427-446.