تدوین مدلی برای تعیین پاداش هیات مدیره شرکت های ایرانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 پردیس ارس دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارایه مدلی مفهومی برای تعیین پاداش هیات مدیره شرکت‌های ایرانی با استفاده از نظر خبرگان است. ماهیت چند بعدی پاداش مدیران، منجر به ارایه نظریه‌های اقتصادی و اجتماعی مختلف درباره آن شده است. مدل پاداش باید با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی کشور طراحی شود. این پژوهش از نوع کیفی بوده و داده‌های آن با روش مصاحبه جمع‌آوری و با روش تحلیل تم، تحلیل شده است. نتایج پژوهش در قالب یک مدل مفهومی شامل عوامل موثر بر پاداش هیات مدیره، روابط بین عوامل یاد شده، دامنه کاربرد، پیش فرض‌ها، محدودیت‌ها و عوامل محیطی ارایه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که برای تعیین پاداش هیات مدیره، باید میزان و شرایط دستیابی به اهداف سالانه شرکت و عوامل تعدیل کننده مد نظر قرار گیرد. میزان دستیابی به اهداف سالانه شرکت تحت تاثیر اهداف سالانه شرکت پس از تعدیل بابت تغییرات پیش بینی نشده در شرایط اقتصاد کلان، صنعت و شرکت؛ میزان اهمیت هر یک از اهداف؛ و عملکرد سالانه شرکت پس از تعدیل بابت اثر تصمیم‌های سهامدار عمده و گزارش‌گری متقلبانه و اقدامات غیرقانونی قرار می‌گیرد. شرایط دستیابی به اهداف سالانه شرکت شامل اندازه شرکت، شدت رقابت در صنعت، سختی کار در صنعت، وضعیت نقدینگی شرکت، تغییرات ریسک شرکت و احتمال محرومیت هیات مدیره از حقوق اجتماعی است. عوامل تعدیل کننده شامل محدودیت‌های قانونی، پاداش شرکت‌های مشابه و حقوق و مزایای پرداختی به اعضای هیات مدیره است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Board of Directors Compensation Model for Iranian Firms

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Karami 1
  • hasan jabari 2
1 Tehran University
2 Aras faculty of Tehran university
چکیده [English]

The purpose of this study is to provide a conceptual model for determining the board of directors' compensation of Iranian firms using experts' opinion. The multidimensional nature of management compensation has led to the presentation of various economic and social theories about it. A compensation model should be planned in accordance with the cultural, legal, economic and social characteristics of the country. This research is qualitative and its data has been collected by interview method and analyzed by theme analysis. Results of the research are presented in the form of a conceptual model including factors affecting the board of directors' compensation, relations among the mentioned factors, the application scope, presumptions, constraints and environmental factors. The results of the research show that in order to determine the board of directors' compensation, the extent and conditions of achieving annual goals of the firms and moderating factors should be considered. The annual goals achievement of a firm is influenced by the annual goals of the firm after adjusting for unexpected changes in macroeconomic, industry and firm conditions; the importance of each of the objectives; and the annual performance of the firm after adjusting for major shareholder decisions and fraudulent reporting and illegal actions. The conditions for reaching the annual goals of a firm include a firm size, the industry competition intensity, work difficulties in the industry,  liquidity of the firm, changes in firm risk and the probability that the board will be deprived of social rights. Moderating factors include legal constraints, rewards of similar firms, and salaries and benefits paid to the board members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance measurement
  • board compensation
  • theme analysis
 

نمازی، م. ؛ سیرانی، م. (1383). بررسی تجربی سازه‌های مهم در تعیین قراردادها، شاخص‌ها و پارامترهای پاداش مدیران عامل شرکت‌ها در ایران. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 11 (2)، 94- 65.

نمازی، م. ؛ مرادی، ج. (1383). بررسی تجربی سازه‌های مهم در تعیین پاداش هیات مدیره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه مطالعات حسابداری، 10 (3)، 101- 73.

Aivazian, V. A. , Lai, T. K. , & Rahaman, M. M. (2013). The market for CEOs: An empirical analysis. Journal of Economics and Business67,24-54.

Barkema, H. G. , & Gomez-Mejia, L. R. (1998). Managerial gompensation and firm performance: a general research framework. Academy of Management journal41 (2) , 135-145. ‏

Bebchuk, L. , & Fried, J. (2004). Pay without performance (Vol. 29). Cambridge, MA: Harvard University Press. ‏

Bizjak, J. M. , Lemmon, M. L. , & Naveen, L. (2008). Does the use of peer groups contribute to higher pay and less efficient compensation?. Journal of Financial Economics90 (2) , 152-168. ‏

Brenner, S. , & Schwalbach, J. (2003). Management quality, firm size, and managerial compensation: A comparison between Germany and the UK. Schmalenbach Business Review55 (4) , 280-293. ‏

Brookman, J. T. , & Thistle, P. D. (2013). Managerial compensation: Luck, skill or labor markets?. Journal of Corporate Finance21, 252-268. ‏

Bryan, S. , Nash, R. , & Patel, A. (2015). The effect of cultural distance on contracting decisions: The case of executive compensation. Journal of Corporate Finance33, 180-195. ‏

Campbell, K. , Johnston, D. , Sefcik, S. E. , & Soderstrom, N. S. (2007). Executive compensation and non-financial risk: An empirical examination. Journal of Accounting and Public Policy26 (4) , 436-462. ‏

Conyon, M. J. , & He, L. (2016). Executive compensation and corporate fraud in China. Journal of Business Ethics134 (4) , 669-691. ‏

De Angelis, D. , & Grinstein, Y. (2017). Relative performance evaluation in CEO compensation: A non-agency explanation. ‏availble at: papers. ssrn. com/sol3/papers. cfm?abstract_id=2432473.

Farid, M. , Conte, V. , & Lazarus, H. (2011). Toward a general model for executive compensation. Journal of Management Development30 (1) , 61-74. ‏

Frydman, C. , & Jenter, D. (2010). CEO compensation. Annu. Rev. Financ. Econ. 2 (1) , 75-102. ‏

Geletkanycz, M. A. , Boyd, B. K. , & Finkelstein, S. (2001). The strategic value of CEO external directorate networks: Implications for CEO compensation. Strategic Management Journal22 (9) , 889-898. ‏

Hermalin, B. E. , & Wallace, N. E. (2001). Firm performance and executive compensation in the savings and loan industry. Journal of Financial Economics61 (1) , 139-170. ‏

Jensen, M. C. , & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of financial economics3 (4) , 305-360. ‏

Jensen, M. C. , & Murphy, K. J. (2010). CEO incentives—It's not how much you pay, but how. Journal of Applied Corporate Finance22 (1) , 64-76. ‏

Maloa, F. (2014). Meta-Theoretical Framework for Executive Compensation. Mediterranean Journal of Social Sciences5 (23) , 1686. ‏

Malul, M. , & Shoham, A. (2013). The salaries of CEOs: Is it all about skills?. Journal of Economics and Business67, 67-76. ‏

Mengistae, T. , & Colin Xu, L. (2004). Agency theory and executive compensation: The case of Chinese state-owned enterprises. Journal of labor Economics22 (3) , 615-637. ‏

Murphy, K. J. (2013). Executive compensation: Where we are, and how we got there. In Handbook of the Economics of Finance (Vol. 2, pp. 211-356). Elsevier. ‏

Namazi, M. & Moradi, J. (2005). An Empirical Investigation of Determinants of Board of Directors' Bonuses of The Firms Accepted In Tehran Stock-Exchange (TSE). Journal of the Empirical Studies in Financial Accounting,10 (3) , 73-101. (in Persian).

Namazi, M. & Sirani, M. (2004). Experimental Investigating of Important Structures in Identifying Contracts, Indexes and Parameters for Bonus of CEO's and Compensation Plans. The Iranian accounting and auditing review, 11 (2) , 65-94. (in Persian).

Oliver WM Rauhut. (2003). Special Papers in Palaeontology, The Interrelationships and Evolution of Basal Theropod Dinosaurs (No. 69). Blackwell Publishing. ‏

Ozkan, N. (2011). CEO compensation and firm performance: An empirical investigation of UK panel data. European Financial Management7 (2) , 260-285. ‏

Raithatha, M. , & Komera, S. (2016). Executive compensation and firm performance: Evidence from Indian firms. IIMB Management Review28 (3) , 160-169. ‏

Sheikh, M. F. , Shah, S. Z. A. , & Akbar, S. (2018). Firm performance, corporate governance and executive compensation in Pakistan. Applied Economics50 (18) , 2012-2027. ‏

Sun, S. L. , Zhao, X. , & Yang, H. (2010). Executive compensation in Asia: A critical review and outlook. Asia Pacific Journal of Management27 (4) , 775-802. ‏

Van Essen, M. , Heugens, P. P. , Otten, J. , & van Oosterhout, J. H. (2012). An institution-based view of executive compensation: A multilevel meta-analytic test. Journal of International Business Studies43