• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش های تجربی حسابداری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395-1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1394-1395)
دوره دوره 4 (1393-1394)
دوره دوره 3 (1392-1393)
دوره دوره 2 (1391-1392)
دوره دوره 1 (1390-1391)
شمس, شهاب الدین, یحیی زاده فر, محمود, شعبانی, منور. (1396). بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینه ‎سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری, 6(4), 237-264. doi: 10.22051/jera.2017.8142.1122
شهاب الدین شمس; محمود یحیی زاده فر; منور شعبانی. "بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینه ‎سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران". پژوهش های تجربی حسابداری, 6, 4, 1396, 237-264. doi: 10.22051/jera.2017.8142.1122
شمس, شهاب الدین, یحیی زاده فر, محمود, شعبانی, منور. (1396). 'بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینه ‎سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران', پژوهش های تجربی حسابداری, 6(4), pp. 237-264. doi: 10.22051/jera.2017.8142.1122
شمس, شهاب الدین, یحیی زاده فر, محمود, شعبانی, منور. بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینه ‎سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری, 1396; 6(4): 237-264. doi: 10.22051/jera.2017.8142.1122

بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول و مومنتوم قیمتی بر هزینه ‎سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

مقاله 10، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، تابستان 1396، صفحه 237-264  XML اصل مقاله (822 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2017.8142.1122
نویسندگان
شهاب الدین شمس 1؛ محمود یحیی زاده فر2؛ منور شعبانی3
1استادیار گروه مدیریت، دانشگاه مازندران،
2استاد گروه مدیریت، دانشگاه مازندران
3کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش مالی)، دانشگاه مازندران
چکیده
هزینه سرمایه از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزارها در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مالی و مدیریتی است و از اهمیت بالایی برای مدیران شرکت‎ها برخوردار است که از عوامل متعددی متأثرمی‏شود. با توجه به اینکه توان جذب سرمایه تأمین مالی شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان موردنیاز برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروزاست؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شدت رقابت در بازار محصول بر هزینه سرمایه‏ شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازه‌گیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال – هیرشمن استفاده‌شده است. تعداد 95 شرکت به‌عنوان نمونه در بازه‎ی زمانی 1387 تا 1393 جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. در این تحقیق برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای اکسل و ایویوز استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رقابت در بازار محصول تأثیر منفی و معناداری بر هزینه سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌گذارد؛ اما رابطه معناداری بین استراتژی مومنتوم‌ قیمتی و هزینه سرمایه در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران مشاهده نشد. این نتایج می‌تواند شرکت‌ها را در طراحی و بهره‌گیری از سیاست‌های هدفمند درباره روش‌های تأمین مالی یاری رسانیده که این امر ممکن است سهم بازار محصول را افزایش داده و باعث ثبات شرکت در بازار شود. 
کلیدواژه‌ها
رقابت در بازر محصول؛ شاخص هیرشمن – هرفیندال؛ هزینه سرمایه-lمومنتوم قیمت
موضوعات
بازار سرمایه
عنوان مقاله [English]
Examining the Effect Of Product Market Competition and Return Momentum on Cost of Equity Capital of Companies Listed in Tehran Stock Exchang
نویسندگان [English]
Shahabeddin Shams1؛ mahmood yahyazade2؛ monavar shabani3
چکیده [English]
The cost of capital is one of the most important and significant feature in many financial decisions and management. It also has the high value for the managers of companies and affects on several factors such as financial leverage, profitability, shareholders combination , composition of the board, company's activities, liquidity and size. Inspite of the fact that the ability of fundraising and financial providing of companies is the most important factors to remain in the current market competition, so this study examines the effect of product market competition and return momentum on the cost of capital of Companies listed in Tehran Stock Exchange over 2009-2014 .To do so, Excel and Eviews softwares were used in this research. Also, Herfindahl-Hirschman index is used to measure Product market competition return momentum. The results show that Product market competition has negatively significant effect on the cost of capital of Companies listed in Tehran Stock Exchange. However, there is no significant relationship between return momentum and the cost of capital.
کلیدواژه‌ها [English]
Product Market Competition, cost of equity, Herfindahl-Hirschman
مراجع

Aflatoni, Abbas. (2013). Statistical analysis in Financial Management and Accounting Research by Eviews, Tehran: Termeh. (In Persian).

Alimov, Azizjon. (2014). Product market competition and the value of corporate cash: Evidence from trade liberalization. Journal of Corporate Finance, 25, 122-139.

 Allen, Franklin; Gale, Douglas. (2000). Corporate governance and competition. University of Pennsylvania.

Anvari rostami, Ali asghar; Aetemadi, Hosain; Mvahedmajd, Marzeah. (2013). Investigation of the Impact of Product Market Competition on Dividend Policies. Asset Management & Financing, 1 (2) ,1-18. (In Persian)

Botosan, Christine A; Plumlee, Marlene A. (2004). A Re-examination of Disclosure Level and the Expected Cost of Equity Capital. Journal of Accounting Research 40 (1) , 21–40.

Chamberlin, Edward Hastings. (1933). The theory of monopolistic competition. Cambridge, MA, Harvard University Press.

Chen, Chen; Li, Li; Ma, Mary LZ. (2014). Product market competition and the cost of equity capital: evidence from China. Journal of Accounting and Economics, 21 (3) , 227-261.

Chou, Julia, Lilian Ng, Valeriy Sibilkov, Qinghai Wang. (2011). Product market competition and corporate governance. Review of Development Finance, 1 (2) , 114-130.

Ghalibf-asl,Hasan; Shams, Shahabeddin; sadehvand, mohammad javad. (2010). Survey of the Excess Return of Earning and Price Momentum Strategy in Tehran Stock Exchange (TSE). Journal of the Iranian Accounting and Auditing Review, 17 (3) , 99-116. (In Persian)

Giroud, Xavier; Mueller, Holger M. (2011). Corporate governance, product market competition, and equity prices. The Journal of Finance, 66 (2) , 563-600.

Hon, Mark T; Tonks, Ian. (2003). Momentum in the UK stock market. Journalof Multinational Financial Management, 13 (1) , 43–70.

Hosseini Rad,s. davood; razaee,golamreza; mohsenifard Golamali; khajavi, shokrollah. (2013). The Impact of Product Market Competition on Earnings Management of the Companies Listed in Tehran Stock Exchange. Asset Management & Financing, 1 (3) , 119-134. (In Persian)

Laksmana, Indrarini; Yang, Ya-wen. (2014). Product market competition and earnings management: Evidence from discretionary accruals and real activity manipulation. Advances in Accounting, 30 (2) , 263-275.

Leibenstein, Harvey. (1966). Allocative efficiency vs. " X-efficiency". The American Economic Review, 56 (3) , 392-415.

Lester, Marilyn. (2000). debt structure,agency cost and firm size. jornal of finance, 18 (2) , 543-541.

Matsa, David A. (2011). Competition and product quality in the supermarket industry. The Quarterly Journal of Economics, 126 (3) , 1539-1591.

Namazi, Mohammad; Rezaei, Gholamreza. (2013). The Impact of Product Market Competition on Firms’ Dividend Policy. Journal of Financial Management Strategy, 1 (3) , 1-24. (In Persian)

Nasirpor,Mohammad. (1999). Examining the Effect Of firm size on the cost of capital in Tehran Stock Exchange. Master's Thesis, Shahid Beheshti University, accounting group. (In Persian)

Pourheidari,Omid; Yousefzadeh, Nasrin; Azami, Zeynab. (2014). Effects of Firm Size on the Relationship between Disclosure and Cost of Equity Capital in Companies Listed in Tehran Stock Exchange. Journal of Accounting knowledge, 5 (18) , 91-111. (In Persian)

Raith, Michael. (2003). Competition, Risk and Managerial Incentives. American Economic Review 93 (4) , 1425–1436.

Setayesh, Mohammad Hossein; Momtazian, Alireza; Zare, Maryam; Hayati, Javad. (2015). Effects of Product Market Competition on Financing Cost. Journal of Accounting knowledge, 6 (23) , 7-23. (In Persian)

Setayesh, Mohammad Hossein;Kargar fard, Mohadese. (2011). Examining the Effect Of Product Market Competition on Capital Structure. Empirical Research in Financial Accounting, 1 (1) , 9-28. (In Persian)

Yahyazadehfar, mahmood; lorestani,saeedeh. (2012). Trading Volume and Return from Contrarian and Momentum Strategies in Tehran Stock Exchange. Empirical Research in Accounting, 2 (2) , 33-47. (In Persian).

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 466
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 867
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی  Cc-By-NC-ND  

 این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری  وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.